tirsdag, juli 25, 2006

Grise(u)flaks?

Det finnes noen som har forsket på dette med flaks og uflaks. De mener å kunne bevise at folk som er født i vintermånedene oftere utsettes for uhell enn andre. Og atheldige mennesker etter all sannsynlighet genererer sine egne lykketreff.

Så hvordan fungerer dette egentlig? Jo, siden nyere forskning antyder at fødselstidspunktet faktisk kan påvirke både mental og fysisk helse, lurer forskeren bak prosjektet på om det har innvirkning på flaksen også.

Ståle Fredriksen er lege og mener i sin doktorgradavhandling at livet ikke avgjøres av om du spiser loff eller fedon-brød, men at sykdom skyldes uflaks. Manglende kontroll over egen helse – altså uflaks – kan deles inn i tre typer. Her kan du kategorisere takstein, foreldre og røyking.

Det er klart: får du nok takstein i hodet, er det vanskelig å forvente seg noe annet og generere sine egne lykketreff. Slik genererer man sannsynligvis mange av sine misérer også?

Hm, jeg synes det høres underlig ut. For hvorfor har det seg at noen får flere takstein i hodet enn andre? Og er det fordi man blir pessimistisk og skeptisk over de første taksteinene, at oddsene ikke jevner seg ut? Et sted må det jo begynne. De er født i mørketiden og oppsøker derfor steder hvor det muligens raser takstein, eller?

Nysgjerrigper.no sier de det på denne måten: Har du ofte uflaks? Slapp av, ver open og prøv alle utvegane som finst – og bli ein heldiggris. Mange meiner òg at flaks og takksemd heng saman. Dess meir flaks, dess meir takksemd føler du.
De skriver om mannen som brekte beinet og følte seg meir lykkeleg enn før. Han kalla beinbrotet for flaks. For det kunne jo gått riktig ille. Han kunne ha brekt nakken.

Pffft... Hvis det å brekke benet er det verste som har skjedd deg, har du all rett til å være gladlaks. Faktisk er det din plikt. Men ingen skal fortelle meg at mannen hadde vært like optimistisk hvis han hadde brukket benet gang på gang...

Selv er jeg født i månedsskiftet november/desember. Det kan forklare en del. Men i denne casen tror jeg at jeg velger å forholde meg til alternativet astrologien. Skytten er nemlig av de heldigste tegnene i zodiaken. Sier de som har greie på sånt...
Jeg vil gå barbent i duggvått gress, drikke champagne av en svett mannekropp, la sjokolade smelte på tungen, kjenne salt hav tørke på solvarm hud. Favne verden, og le en befriende uhemmet latter.

5 kommentarer:

Sexy Sadie sa...

Det er ikke all "seriøs" forskning som er god forskning. Jeg er født juni og har vært forfulgt av uhell hele livet omtrent.

Rockette sa...

Ja, der kan du se.
Det jeg lurer på er hvorfor noen seiler gjennom livet på ei fjøl, men andre går rundt og får taksten i hodet hele tiden...?

Sexy Sadie sa...

Aner ikke, men jeg har leikt med tanken på at Nemesis gjennom livet ikke tar dem fordi de er for kylling i utgangspunktet og ikke vil klare brasene, men bare renne hjem til hu mor med halen mellom bena.

Rockette sa...

Ah...
Hvis det er de samme gladlaksen som flyr rundt og påstår at det ikke finnes problemer, bare utfordringer - at du er din egen lykkes smed - og at det som ikke dreper deg bare gjør deg sterkere, synes jeg Nemesis skal skyte dem i rompa med stiftepistol i det minste:-D

Sexy Sadie sa...

Spikerpistol er tingen, sier de so har peiling. ;)