søndag, juli 05, 2009

A prayer for the wild at heart, kept in cages

Jeg leser i Dagsavisens bokbilag om Vendela Vidas bok, La Nordlyset slette ditt navn.
Den handler om en kvinne som glemmer dagen i det den er over.

Hvilket fantastisk konsept! Kan du tenke deg noe mer befriende enn å starte hver dag med blanke ark? Uten en eneste forutintatthet, uten frykt, uten mistro.

Vi er alle fanget av tiden og av hvordan tiden former oss. Enten vi vil eller ikke, er det et utenomtvistelig faktum at livet og hele vår eksistens bygger på de erfaringene vi gjør oss på godt og ondt. Noen ganger kanskje mest ondt; - Vi hardner, krakelerer, desillusjoneres. Det spiller ingen rolle hvor mye vi kjemper imot. Tiden fanger.

Ethvert liv er en fortelling, der en episode leder til en annen. Det som skjedde før, er med på å forme det vi tenker om det som skjer akkurat nå.

De fleste har vel tidvis følt maktesløshet i forhold til visse aspekter ved livet og ved seg selv. Noen erfaringer er av en slik art at de former oss om til noe vi ikke kan like. Vi baler og strever for å gjenvinne det tiden og erfaringene har berøvet oss. I seg selv kan den kampen gi livet både innhold, mening og mål.

Noen ganger kan jeg føle meg som en uvitende deltager i ett eller annet kosmisk eksperiment. Jeg bare venter på at noen skal hoppe fram fra bak et tre og rope: You got PUNK'D!
Men slik er det jo ikke. Jeg er, som alle andre, fanget av tiden, tilfeldigheter og erfaringer.

Det ligger så mye i Tennessee Williams setning; A prayer for the wild at heart, kept in cages, blant annet håp om noe bedre. Og her sitter jeg, på en ganske alminnelig søndags morgen, og kjenner at tiden former ikke - den tyver. Tiden har allerede tatt evigheta fra meg. Til tross for dette, eller kanskje mer på grunn av, har jeg håp.

Jeg sender en bønn ut i universet for oss alle. Og lar nordlyset slette mitt navn.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det er sá godt á lese hos deg... det spiller ingen rolle hvor ofte du oppdaterer, nár du fórst skriver har du noe á si. Takk for det! Jeg tror jeg má fóye et par bóker til pá lista over det jeg vil lese. Disse hóres interessante ut. Tenk á starte hver dag helt pá nytt! Det hadde pá mange máter vaert godt, samtidig som jeg gjerne skulle hatt med meg enkelte ting i hukommelsen.

Tiden tyver... ja, det er virkelig sant.

Rockette sa...

å, tusen takk vennen min. Du er så søt og snill!
Jeg savner deg. Når kommer du hjem?

Anonym sa...

Jeg skjønner ingenting. Hvordan kan jeg ha kommentert på denne posten før, når den ble lagt ut i dag? Mystisk. :)

Men jeg er helt enig med meg selv, denne må jeg lese.

Og jeg og vil også at noen skal hoppe fram og si "Punk'd!", det hadde forklart mye.

Jeg vil treffe deg snart, savner deg!

*klemme* ♥

Rockette sa...

Hehe, lothis, jeg kjører repriser for meg selv i håp om å bli inspirert til å blogge videre:-D

Savner deg også!♥

Anonym sa...

Du er fantastisk..!

I.

Rockette sa...

"Anonym", - takk:-)

Anonym sa...

Ahhh, det forklarer min følelse av deja vu. ;) Lurt med repriser, jeg håper det fører til mer skriving - men uansett får jeg jo lest repriser av de fine tingene du allerede har skrevet. :)

Anonym sa...

Det er litt sånn jeg føler meg når jeg har sovet godt og sikkert drømt en masse. I nattens løp er gårsdagen blitt pakket inn i et underlig stoff. Ikke helt blanke ark, men heller ikke så skarpe kanter.