onsdag, desember 08, 2010

Interludium

Jeg snakket akkurat med vår tvisynte venn Eirik. Det kommer det ofte mye fint ut av.

Kanskje snakket jeg mest, jeg vet ikke, det er noe som skjer med meg når jeg snakker med mennesker som trigger noe i meg, at jeg lytter og snakker samtidig, og jeg er egentlig ikke vant til at det er jeg som snakker mest.

Nok om det.

Vi snakket om havet, livet og kjærligheten. Hvertfall tror jeg det, det er det jeg innbiller meg hver gang jeg snakker med folk som funker, folk som trigger noe fint i meg. Og så snakket vi litt om galskap, men det er jo egentlig havet, livet og kjærligheten på en gang, er det ikke?

Jeg snakket om galskap, hvertfall. Hvor redd jeg er for den. Ikke for galskapen per se, men for å flomme så over av meg selv at folk synes det blir litt anstrengende.

Det er ganske mye av meg. Du som aldri har truffet meg live ser det, at det er ganske mye. I det virkelige livet er det mye, mye mindre. (Tilsynelatende normal. Hva nå normal måtte være)

Jeg går - som Fantomet - rundt i gatene som en vanlig mann, men inni meg flommer jeg over av noe udefinerbart, det er så mange drømmer så mange ønsker, så mye uvilje mot det konforme, at jeg tror det må være noe galt med meg. Men kanskje er det ikke det, kanskje føler du akkurat det samme?

Vi er av samme stoff som drømmer veves. Vårt lille liv er omringet av søvn
-Shakespeare-

4 kommentarer:

Løven er inne sa...

Tror ikke du er alene om å føle det slik innimellom. Men følelsen av å være for mye er vond..har kjent på den følelsen tusenvis av ganger.

Slenger ved et dikt av Obstfelder...




Jeg ser på den hvide himmel,
jeg ser på de gråblå skyer,
jeg ser på den blodige sol.

Dette er altså verden.
Dette er altså klodernes hjem.

En regndråbe!

Jeg ser på de høie huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.

Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.

De gråblå skyer samler sig. Solen blev borte.

Jeg ser på de velklædte herrer,
jeg ser på de smilende damer,
jeg ser på de ludende heste.

Hvor de gråblå skyer blir tunge.

Jeg ser, jeg ser...
Jeg er vist kommet på en feil klode!
Her er så underligt...

Sigurd Obstfelder

Stor klem fra en Løve som synes du er akkurat slik som du skal være, hverken mer eller mindre ♥

Anonym sa...

Jeg vet om en bestemor som tar sitt barnebarn på fanget og sier: "Du må være sterkere enn deg selv". Da måper barnet, før det lukker munnen og henfaller til tanker.

De fleste er mindre enn sin egen frykt.

Enkelte er mindre enn sin egen overarm.

Men det er når vi er større og sterkere enn oss selv, når vi flommer over, at vi lever.

Så la det bare renne over kanten, kvinne. For du er best sånn.

Lothiane sa...



Jeg har ikke ord, jeg... men er bare veldig glad i deg og synes det er utrolig at du og andre vil være vennene mine. Kanskje jeg har det som deg da? Jeg greier bare ikke beskrive det...

Rockette sa...

Kjære Løven. Takk ♥

Jeg tar deg på ordet, Anonym. Be aware:-)

Lothiane, takk hånnipånni. Love you ♥