fredag, juni 16, 2006

Think different

Jeg må få lov til å sørge, sier jeg.
Mamacita sier at jeg har sørget lenge nok, at det er det eneste jeg gjør, og hva er det egentlig å sørge for, du lever ennå, skjedd er skjedd og det er ingenting du kan gjøre med det. Sorg løser ingenting.
Men jeg sørger fordi jeg har mistet meg selv, sier jeg. Det er ikke nok å eksistere. Det er ikke det jeg ble skapt for. Jeg er laget for å leve, elske, klatre i trær, løpe barbent i gresset, hoppe i havet fra Panter'n, sprudle, le og drikke rosa Krug og danse tango på bordene i Theatercafeen! (Jeg sier det med patos og mange utropstegn)

Jaja, du har nå alltid vært litt sånn, sier Mamacita.

"Sånn" er negativt i Mamacitas tredje potens. "Sånn" er alle som ikke passer inn blandt møblementet, som rekker over takhøyden, som velger den minst gåtte veien av nysgjerrighet og derfor ofte havner på vidvanke eller ved kanten av et stup, som ler høyt og gråter tydelig, brenner sitt lys i begge ender og som gjerne går over bekken etter vann om gresset er grønnere/høyere/villere der. De hvis munn renner over med alt hjertet er fyllt av.

Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke jeg skal sørge allikevel. Jeg vil heller hylle livet og alle mennesker som kanskje ikke er helt i vater, men som likevel - eller nettopp derfor - beveger verden.

Hvilket fikk meg til å huske Think Different-kampanjen til Apple for noen år siden. Denne filmen synes jeg er så innmari bra. Ikke nødvendigvis fordi den er for Apple, men fordi den uttrykker noe veldig fint.
"Here's to the crazy ones; The misfits, the rebels, the troublemakers. The round pegs in the square holes"



Så til alle som har vært med og diskutert livet, døden og kjærligheten den siste tiden, har jeg valgt dette sitatet fra filmen: "The people who are crazy enough to think they can change the world - are the ones who do"

Peace&Love:-)

3 kommentarer:

Sexy Sadie sa...

"Annerledestenkerne" er en bok av Per Arne Bjørkum. Det er en reise i vitenskapens historie. Den beskriver de som hadde evne og guts nok til å utfordre de etablerte måter å tenke på og dermed skapte den velstand vårt sivilisasjon er bygget på.

Thomas sa...

-SÅ- mye å si om dette emnte faktisk. syntes det er kjempegøy å stoppe innom dine tanker her i denne bloggen. De gir meg nye synspunkter, tar opp ting som jeg selv har tenkt på, men aldri gjort neo særlig med.

The crazy ones.. De bryter rgelene og kjører off-piste store deler av livet. Det er litt enklere å være en vanlig kjøkkenstol enn en mongolsk trone vil jeg påstå og jeg lengter etter å være en kjøkkenstol ganske ofte. Men.. jeg begynner snart å tro at jeg egentlig ikke får til å bli en slik. Fin video, med "klump i halsen" faktor 7.5 :)

Sexy Sadie sa...

Jeg liker å være annerledes, jeg synes det er greit at jeg ikke tenker likens som alle andre. Det betyr ikke at jeg ikke får høre det, men jeg må være meg og så får de andre leve sine A4 liv og sine A4 meninger.