søndag, november 09, 2008

Tålmodighet - og tørre fyrstikker



To av mine favorittbøker er tenkt og tegnet av Lars Elling.
De er små i størrelsen, men ruver i bevisstheten for alltid. Jeg blir litt rikere hver gang jeg tar dem frem.
På baksiden av den ene, Havet & Kjærligheten, står det:
Av og til kan det bli litt mye hav. - Og litt lite kjærlighet



Det har jeg grunnet litt over. Havet representerer i boka nemlig livet.
Havet er fullt av skjær (avstand, ensomhet, lengsel, smerte), og fyrvokteren som bor ensom der ute i havgapet passer på at ingen skip går på grunn. Det gjør han av kjærlighet.

Vi er alle fyrvoktere. Det er et stort ansvar.

Jeg tror på kjærligheten/godheten som helbredende kraft.
Alt består av energi, som vi alle påvirkes av, og vi burde bli flinkere til å mobilisere den positive. Det krever vilje, bevissthet og omtanke.

Kjempelett!

Gode handlinger avler gode handlinger. Om vi smiler og slipper noen foran oss i køen, er vi nesten garantert at vedkommende gjør en lignende god handling for andre. Slik vokser kjærligheten.

Global Decency Petition | Free Hugs Campaign | Random Acts of Kindness

Noen vil kanskje synes det er latterlig naivt å tro at verden blir bedre av sånt, men tenk litt på dette:
The best thing about life is that we are the ones who get to piece it all together

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ikke naivt i det hele tatt, bare veldig riktig og viktig. Skulle gjerne sett flere følge dette, men det finnes heldigvis mange flotte mennesker som sprer glede i stedet for gruff. Hurra!

Astri Ulland sa...

Bøkene er reservert til meg på biblioteket - skal bli spennende å se om de kommuniserer like godt med meg som med deg!

Ellers grunner jeg på den vakre tittelen du har valgt på innlegget ditt.

Og på hvor lett det er å ødelegge ekte vennlighet hvis den blir altfor - villet?

Men jeg har stor tro på at det er vits i hver minste gode gjerning og at vennlighet sprer seg som ringer i vannet.

Rockette sa...

Ja, ikke sant, Lothiane. Det burde være ganske lett, men så er det ganske vanskelig allikevel... Det hender jeg går tom både for tørre fyrstikker og tålmodighet
:-)

Spennende Titta. To & to er egentlig en barnebok, tror jeg, men den er bare så utrolig fin!

Tittelen spiller på det fyrvokteren sier når han går der ute og skjøtter fyrtårnet sitt: "I denne jobben trenger man først og fremst tålmodighet. Og tørre fyrstikker"
I tillegg kom jeg på en frase i et dikt av Kolbein Falkeid: "hjertene som skriker sitt lysrop ut og tenner verden"

Når du sier "altfor villet vennlighet", tenker du da på bjørnetjenester? Eller en slags (nedlatende) medfølelse?

Anonym sa...

To og to fik gave av en nettvenn en gang - det var første gang jeg overhode hørte om forfatteren. Den andre boka fant jeg på salg i sommer.

Jeg lurer på hvor mange forfattere det er der ute som har slike skatter - og som jeg aldri har hørt om.

Rockette sa...

Det lurer jeg på også, Beate.
egentlig er dette en super idé for et meme: "har du en litt ukjent skatt i bokhyllen din?"

Astri Ulland sa...

Nei, jeg mente verken bjørnetjeneste eller nedlatende medfølelse. Men hvis vennlighet og positivtet er resultat av en beslutning, kan det bli krampaktig og føre til dobbeltkommunikasjon: øyner og kroppsspråk stemmer ikke med ord og fakter. I stedet for en strøm av vennlighet, kan det bli en mur av vennlighet.

'Free hugs'-konseptet ga meg forresten litt angst...

Astri Ulland sa...

Men bøkene til Lars Elling er skjønne. ja! Og i 'Havet & kjærligheten' øyner jeg store dyp...

I 'To og to' falt jeg selvfølgelig for ugla i biblioteket og 'Røyting forbudt' - skiltet!

Takk for tips!

Rockette sa...

Så bra at du likte dem, Titta!
Haha - røyting forbudt ja:-D

Anonym sa...

Den memen er jeg med på Rocette!

Akkurat nå sitter jeg og koser meg med gymnopedien i en av de andre postene dine forresten. :-)

Og leser om legene. Og vet ikke hva jeg skal si. Så jeg får bare si det her - at jeg har lest. Og at det er godt at du skriver.

Rockette sa...

Kult, Beate. Jeg tror jeg har flere slike skatter faktisk:-)

Satie er min all time favorite. og til for å deles.

Legene ja... beklager om jeg er litt ute av stand til å skrive konstruktivt og saklig rundt det. Jeg har fått kvoten min med nedlatenhet, arroganse og feilbehandling, kan du si...