søndag, august 02, 2009

Ettermiddagssolen ved Tsamandou

Det er som om man plutselig har slukt en lysende bit av ettermiddagssolen
Slik skildret Katherine Mansfield et øyeblikks henrykkelse.

For meg er den ultimate henrykkelse den følelsen som langsomt seg inn i meg da jeg etter en lang dag kunne sette meg ned på en av de hvite kalkstensstrendene ved Kokkari og bare sanse;

Kjølende bølger om såre føtter, salte vanndråper mot solvarm hud, mild bris som myke kyss mot kinnet, blåblå vannlinje mot en rødmende ettermiddagshimmel.

Når jeg tenker på den absolutte lykkefølelsen, er den faktisk gresk. Lykken dufter av urter, sitron og salt hav. Den låter som bølgeskvulp, bris i eukalyptustrekronene og sarte bouzouki-toner. Den vaier mykt som knallrøde valmuer i engene rundt Marathocambos. Lykken er turkisblå, rosa og lys fiolett, har myke linjer som en delfin, - eller Samos' oliventrekledde åssider. Horisonten er endeløst åpen og svakt buet.


Before such a sunset, the daylight pales of shame

Akkurat nå befinner jeg meg på den motsatte siden av universet. Her er betongklosser, piggtråd, byggestøy og eksos.
I min tilsynelatende endeløse vandring i storbyens trange gater, har jeg bare ett mål for øyet; En lysende bit av ettermiddagssolen ved Tsamadou. Og en dag, forhåpentlig snart, står jeg med billetten i hånden;

En vei. Ingen retur.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ønsker deg en berikende og skjønn tur…

kjærlig hilsen fra...Parsi

=Anja sa...

Ønsker deg alt godt- Rockette
Vil at du skal vite det!
Slutt

Rockette sa...

Takk Parsi - du er med meg i tankene:-)

Takk Anja, og i like måte!
*verdsettes*

=Anja sa...

Det gjorde godt:0)

Slutt

Goodwill sa...

Tsamadou...sukk!

Jeg har vært der, og kjenner så inderlig godt den følelsen du beskriver - forstår deg så inderlig vel. Ønsker deg alt godt, og at du kommer deg dit igjen...

Kathleen sa...

Så fin beskrivelse. Så eksakt lykke.

Rockette sa...

Takk Goodwill og Kathleen. Dere inviteres med:-)