fredag, april 28, 2006

Ventetid

Reality is for people who can't handle imagination

Jeg har egentlig orket å ta det inn over meg før, men nå som det begynner å nærme seg to år siden infeksjonen som førte til M.E., er det kanskje på tide å se fanden i hvitøyet. I følge statistikkene er det bare 20% som blir helt friske. 70% blir bedre, de siste 10% ikke i det hele tatt.

Normalt kimser jeg veldig av statistikker. De er ikke til å stole på. Det er bare noe fjas som analytikere og andre nerder har funnet på for å skape en slags forutsigbarhet. Mirakler skjer hele tiden, og tiden leger alle sår. Ikke sant?

I morgen er det en ny dag. Mai rundt hjørnet. Snart sommer. Da skal alt bli bedre. Hvis jeg tror på det, blir det det. Tror jeg.
Dersom du en dag blir stil spørsmålet
"Hva bruker du
dine våkne netter
og dine søvntunge dager til?"

Hvis noen spør
og du for skams skyld
syns du må lete fram et svar
Så vil du først finne det
i det innerste låste skapet
i den mørkeste kroken i hjernelabyrinten
Og det banale svaret lyder slik:

" Jeg venter på at det skal skje
et mirakel "

- Ingar Knutsen -

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan virke som det er smart å ta en dag av gangen, og også at man ikke graver seg ned i statistikk og prognoser. Lett for meg å si, selvfølgelig...

Fint dikt!

Rockette sa...

Det er det helt klart smart, Grublis, og det gjør jeg:-)

Har du tenkt på det at uttrykket "ingenting varer evig" bruker vi helst om positive ting som vi er redde skal forsvinne? Det som er litt leit er man redd aldri vil gå over...

Diktet til Knutsen traff meg helt hjemme. Jeg tror mange kan føle det litt sånn innimellom. Ikke bare nødvendigvis i motgang, men i livet generelt.
Det som er litt fint, og som gjør at diktet ikke blir dystert, er at mirakler faktisk skjer. Og noen ganger er det eneste man kan gjøre, - å vente...

:-)

Anonym sa...

Hvis du er blitt PÅFØRT dette syndromet:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=570090

har du bare én ting å gjøre, og det er å slå tilbake mot den behandlingsinstitusjonen som er ansvarlig. Dersom dén heter Ullevål universitetssykehus er staten din motstander, altså "Mor Norge".

"Mor Norge" er lite solidarisk, absolutt egoist og hun evner ikke å godta at hun kan gjøre feil. Nettopp derfor er din kamp viktig. Jo, og så unner jeg deg de 10 millionene du skal ha for tapt arbeidsinntekt og tort, svie og lidelse:

350 000 X 20 arbeidsår = 7 mill
+
erstatning og oppreisning = 3 mill

Staten skylder deg 10 mill og du har ingen tid å miste.

- - -
Imorgen heter vårt i dag - i går,
og all vår fremtid heter "fortid" siden

Men det forklarer at hvert "nu" vi når
er selve evigheten...midt i tiden.
(Herman Wildenvey)