torsdag, januar 11, 2007

Himmelsk korrekturlakk

Det sner. Pakker inn - gjør konturer og lyder myke.
Jeg tenker at det føles veldig godt akkurat nå med litt hvit taushet. Et rent, mykt teppe brer seg om sjela mi, og Maria Menas sarte stemme strømmer ut av stereoen.

Hodet får hvile uten all støyen utenfor. Kroppen verker mindre, pusten flyter lettere. Og jeg tenker på noe Lothiane sa. Om å takke.

Jeg er takknemlig. For alle fine mennesker som er i livet mitt på den ene eller andre måten. For livet, for freden, for kjærligheten. For det livet jeg har levd, og for det livet som skal leves.

Og akkurat nå er jeg veldig, veldig takknemlig for at det sner...

Det snør -
himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer
Og hør -
bylarmen forsvinner under dalende flommer
Vi har hørt at ingen snøfnugg er like
og sånne under kan en tenke på en stund
Jeg lener hodet helt tilbake
og får et iskyss på min munn
-Anne Grete Preus-

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm...nesten så jeg ønsker meg snø selv... Hvert år når den første snøen kommer, løper jeg og setter på akkurat den låta - og da blir det fint at det snør :-). Hvil godt og hvitt...

Anonym sa...

Vakkert.

Det blir lysere når det kommer litt snø. Mildere, ikke så tungt.

Anonym sa...

Jeg bare digger at snøen har kommet. Som den eldre naboen i den andre oppgangen sa: Endelig så virker det som at vår natur jobber som den skal igjen.

Rockette sa...

Jepp folks. I dag er det i tillegg sol. Det er så vakkert atte:-)

Anonym sa...

JEG HATER SNØ!

Anonym sa...

Jeg er ikke så glad i vinteren, men jaggu blir det vakkert ute når snøen kommer. Og det er jo noe med at vi er så heldige å bo i et land der vi har skiftende årstider. Husker jeg holdt på å bli gærn da jeg bodde i Spania og det ikke ble høst en gang. Etter det lærte jeg å sette pris på høstfargene, på alt det grønne vi har i naturen vår. Og litt på vinteren også, faktisk. :)

Kjenner ikke den sangen du siterer fra, men så nydelig tekst...

"himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer"

Å takke gir ro i sjela mi, i hvert fall. Det hjelper å snu fokus. :)

Fortsatt god vinter, med og uten snø!

Anonym sa...

Jeg tenker alltid på snø som en form for valium som legger seg på såre nerver. Som demper verdens smerte en liten stund.

Anonym sa...

Jeg har ønsket meg snø i månedsvis nå, akkurat av den grunn du beskriver.Og i tillegg er jeg en sånn arvelig belastet langrennsentusiast. Jeg håper snøen kommer straks tilbake til oss :-)