torsdag, februar 09, 2006

Cursum Perficio

Jeg har trange sko og gnagsår på høyre hæl. Og venstre. Hvis jeg kjenner etter tror jeg sannelig også at jeg har en stein i skoa. Og akkurat nå, mens sneen ligger som et uforsonlig, knugende teppe over hele byen, skulle jeg ønske jeg kunne skru tiden tilbake.

Det går en Nemesis gjennom alles liv.

Alt jeg har er i imperfektum. Minner; bilder og lukter ligger lagret i harddisken rett bak pannebrasken. Det kiler.
Der ligger blått hav og luktene av urter, salt sjø og solvarm hud. Smaken av fyldig rødvin, pastizio og vannmelon. Frappe om morgenen, bouzouki i bakgrunnen. Knallerter som støyer forbi.
Jeg havnet på Samos ved ren tilfeldighet. De beste tingene i livet skjer ofte på slump. Og de verste, men det er en annen historie. Mai 1986. Alexis bar, Samos by. Det var siste dagen, hvertfall som jeg husker, at jeg var uthvilt og relativt ubekymret.

Ingen kommentarer: