torsdag, februar 16, 2006

Å selge katta i sekken

Når det kommer til yrket mitt er jeg utrolig nøye og kritisk. Og jeg er sjokkert over å se hvor mye slurv og uvitenhet som eksisterer. Dessverre er det alt for mange dilletanter som tilbyr "design" uten å ha så veldig peiling. Visst er det billig - men det er virkelig ikke bra!
Greit nok at design er subjektivt og tidvis overpriset. Greit nok at mye er fint selvom det ikke er gjennomført. Men god design dreier seg mye om detaljer. Og god design er - tro det eller ei - god økonomi. For kunden.

Forleden mottok jeg en bilde-CD fra en kunde. De hadde betalt en fotograf en stor slump penger for å avbilde de ansatte og lage morsomme collager av disse. Bildene var dystre i fargen. Lyssettingen var feil, etterbehandlingen slurvete gjort. Fotografiene så faktisk ut som de var tatt av tanta mi - med et billig digitalkamera. (For ordens skyld: min tante Mia er ingen bedre eller dårligere amatørfotograf enn de fleste av oss...)
Et par dager før det ble jeg kontaktet av en fyr som skulle ha originallogoen til en annen kunde. Han ville ha logoen i gif/web-format selvom den skulle brukes til trykk. (Dette er nesten helligbrøde. Farger blir feil og objektet ujevnt i kantene) Han hadde ikke engang software til å åpne originalformatet. Ved nærmere undersøkelser viste det seg at fyren var programmerer som lekte seg litt med design. Jeg sier ikke at at en programmerer ikke kan ha estetisk sans, men det meste av det jeg har sett laget av folk som tenker i 1-er og 0-er ser ikke bra ut.
Her et eksempel på hvordan det kan se ut om noen driver med "design", økonomi og data - samtidig... Not nice.
Poenget med design er å visualisere et produkts/firmas kredibilitet og profesjonalitet. Man kan kalle det jåleri, men selv er jeg litt usikker på om jeg ville kjøpt noen tjenester overhodet av dette firmaet.

Design er ikke kvantefysikk, men det er likevel ikke alle som kan drive med det. Øye for design har med medfødt talent å gjøre (som så mye annet) og kan ikke tillæres. Det kan ikke engang fakes.

Skomaker bli ved din lest. Å tilby tjenester du ikke mestrer er bedrag. Uansett hvor billig du gjør det.

Ingen kommentarer: