søndag, mai 28, 2006

Bly

Det er ikke helt sant det der med at det viktigste er ikke hvordan man har det men hvordan man tar det. Noen ganger er det umulig å ta ting på en annen måte enn å bli frustrert, sint og lei. Smil til verden, og verden smiler tilbake? Bullshit! Verden er en gretten, gammel gubbe.

At det viktigste er hvordan man tar det, er en av de mange livsløgnene vi forteller oss selv for å overleve i denne gjørma. Hvis du bare tenker glade tanker, så ordner alt seg. Faktisk er den livløgnen der oppe sammen med den om at det er bedre å ha elsket å ha tapt, enn ikke å ha elsket i det hele tatt. Det er heller ikke sant. For den som ikke har elsket har fremdeles tro på at kjærligheten finnes. Den som har elsket og tapt, mistet minst et par ekstra illusjoner i dragsuget. Så om kjærligheten dukker opp på ny, er man mer skeptisk og mindre mottagelig for den. Sånn baller det på seg, kan man si.

Folk, eller hvertfall jeg, har en litt selektiv måte å se på livsløgner og -sannheter. For eksempel er vi redde for at positive ting ikke skal vare. Ingenting varer evig. Om negative ting tenker vi det motsatte - vi er redd for at det aldri skal gå over.

Men jeg vet at stillstand er naturstridig. Jeg er her/nå. Det skal ikke alltid være sånn. Innimellom smiler verden. Jeg er takknemlig. Jeg er privilegert. Noen berører sjelen min. Løfter meg ut av blybeltet. Hver dag. Det er kjærlighet. Og den tror jeg fremdeles på.

Livet. Er. Vidunderlig. Vanskelig

10 kommentarer:

Sexy Sadie sa...

Vel, Ibsen sier at tar man livsløgnen fra et menneske så begår det selvmord.

Rockette sa...

Godt poeng..."Tar man livsløgnen fra et menneske, tar man livet av det med det samme..."

Så må det kanskje være sånn...

:-)

Anonym sa...

Nei, nå må dere sitere klassikerne korrekt her:
"Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar De lykken fra ham med det samme."
Dette er dr. Rellings replikk, den er blitt et udødelig Ibsen-sitat, og det kommer i 5. akt av Vildanden.

Sexy Sadie sa...

Men det er jo forskjell på å lyve litt for seg selv og å leve på en løgn.

Rockette sa...

Takk, Anonym. Der satt den:-)

Dette blir vel kanskje gjensitting og straffelekse både for Sadie og undertegnede....

Anonym sa...

Sadie:
Ja det er en forskjell, men det var ikke Ibsens poeng.

Rockette:
Ok, 100 "Hail Marys" skulle holde. :-)
Sadie kan lære Terje Vigen utenat og deklamere dette.

Rockette sa...

Hehe - goodie.
Egentlig skammer jeg meg såpass at jeg nok kommer til å doble antallet... Det er nok på tide å gjenoppta dannelses-skolen.
Jeg har surra meg helt inn i disse popkulturelle tingene og kan flere vers av Snoop Dogg utenat. Hvis noen er interessert i å høre?

:-D

Sexy Sadie sa...

Så streng den der anonym er!

Anonym sa...

Alt til sin tid. Kanskje deklamasjon av Snoop Dogg på en dedikert Snoop Dogg aften? Sikkert mange som vil komme å høre på.

Streng sexy? Å ja - men det skulle bare mangle. Det er for mye unnasluntring nå.

Men jeg kunne i stedet sagt Prestens Tale fra Peer Gynt, den er et yndet deklamasjonsobjekt. Du kan få velge mellom den og Terje Vigen.

Da er jeg kanskje litt mindre streng.

Sexy Sadie sa...

Jeg er så glad du holder deg til Ibsen.