onsdag, november 01, 2006

Hvilken vei til elven Zen?

Sannheten står og banker på døren; 'Gå din vei, jeg leter etter sannheten', sier du. Og så går den sin vei
Fra Zen - Kunsten å vedlikeholde en motorsykkel

Akkurat nå vil jeg bare ta fuck+copy+paste x en million og lime inn her, for det er det eneste jeg føler for å skrive.
Hvis jeg hører én dust til si at "når en dør lukkes, åpnes det et vindu" eller "for hver mulighet som forsvinner, dukker det opp en ny", eller annet kvasifilosoferende livsbejaende fjas blir jeg voldelig.
Føkkings jug. Livet funker ikke alltid sånn.

Jeg blåser egentlig i smerter, utmattelse og ubehag. Det jeg savner mest av alt er å kunne være noe for andre. Jeg er dritt lei meg selv. Så dette må jeg bare få si høyt, selvom det sikkert er selvfølgeligheter for mange:

Ta vare på det du har, på hvert sekund, på dem som betyr noe for deg. Her og nå. Realiser drømmene dine, og støtt andre i deres. Stress ned, pust inn og se under overflaten. Blås i rynker, hengepupper, begynnende måne, ølvom og annet fjas. Det er ikke viktig. Overvinn frykten hvis den står i veien for det livet du ønsker å leve. Du er verdifull. Livet er kostbart.
Kikk på Maslovs pyramide og sørg for at din er intakt. Er den ikke det, søk støtte hos noen som kan hjelpe deg å bygge den opp. Grip deretter fatt i noen som trenger hjelp til å fullføre sin, og kjenn hvilken glede det gir deg.

Pay it forward

11 kommentarer:

Anonym sa...

Kjenner meg igjen i følelsen ja... fuck fuck fuck... osv. :-(

Støtter oppfordringen. Blir sint på meg selv noen ganger når jeg tenker på hva jeg har lagt vekt på tidligere.

Pay it forward er en film med et nydelig budskap... og det er så enkelt. Synes det burde vært tatt inn som pensum i skolen.

Ikke så mye å si egentlig.. annet enn at jeg føler med deg.

Rockette sa...

Jaaa, Pay it forward var nydelig:-)

Ellers - takk:-)
Jeg tror jeg er mildere og mer medgjørlig i morgen. Noen ganger må ting bare ut...

Rockette sa...

Det forstår jeg, Beate.
men en dag snart... ikke sant?

Klem til dere begge

Anonym sa...

Takk for den, dagens beste ord.
Får bare håpe at man klarer å leve litt opp til dem.

Anonym sa...

Jo, men Rockette: Du er og gjør noe for noen. Du gleder mange med din blogg. Fortsett med det. :klem:

EarlGrey sa...

Kloke ord å ta med seg i hverdagen Rockette.

Jeg tilhører dem som har latt meg fascinere av Pirsigs bok, spesielt de passasjene der han beskriver hvordan de små detaljene bestemmer vår oppfatning av helheten - at en defekt komponent til 50 øre øyensynlig kan gjøre et stort og komplisert maskineri totalt verdiløst.

Livet funker ikke alltid sånn som vi gjerne vil, og frykten kan virkelig føles overveldende, selv om du innerst inne vet at livet (og tiden) også er barmhjertig og tilgivende.

Dessuten er jeg overbevist om at du er noe for andre. Både gjennom ordene dine her på bloggen, og helt sikkert også via andre relasjoner. Men noen ganger er man sin egen verste kritiker, og da kan sånt være vanskelig å se.

Oops..dette ble visst noe kvasifilosoferende og (delvis) livsbejaende fjas - jeg får skylde på Maslov. Time to get down to basics :o)

Anonym sa...

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Det uttrykket jeg misliker aller mest er: "Det finnes ikke problemer, bare utfordringer". Neste menneske som sier det til meg kommer til å bli vitne til en gigantisk eksplosjon.

Forøvrig så tror jeg ikke det er selvfølgeligheter du skriver. De tingene trenger alle å bli påmint om med jevne mellomrom. Vi vet egentlig at det er sånn, men vi glemmer det altfor ofte.

Bare ved å blogge er du noe for andre. Du ga i allefall meg noe i dag :-)

Ha en så god dag du kan :-)

Hilsen en annen ME'er.

Anonym sa...

Skal vi uple?

Rockette sa...

Zortar: det er jeg sikker på du klarer med glans:-)

Takk Sadie. Hva skulle jeg gjort uten deg. *klem*

Earlen: jepp, "Zen.." er på mange måter en genial bok, synes jeg. Lenge siden jeg leste. Kanskje på tiden å tørke støvet av den igjen?
Og hva sa jeg om kvasifilosofisk livsbejaende fjas?! Hehe:-D

Hilde: Tusen taakk. Nå ble jeg glad:-) Ha så fine dager du kan du også.

Anonym: Hva er uple? Det hørtes slitsomt ut...

Anonym sa...

Bloggen din både vekker,irriterer og gleder meg.

Rockette sa...

Jeg håper det er en bra ting, Dreamer:-)