tirsdag, november 28, 2006

Mnja - skeptisk

Forskningsrådet flesker til igjen og erklærer at Fastlegeordningen en suksess!
Pasienter setter pris på kontinuiteten og behandlingen de får. Fastlegereformen har vært en suksess, er konklusjonen på Norges forskningsråds evaluering.

Samtidig kan vi lese at stadig flere nordmenn bytter fastlege. Etter at det ble mulig å bruke internett til å foreta slike bytter har 160.000 benyttet muligheten.

Det er bare toppen av isfjellet. Ved nærmere ettersyn viser det seg at de 160.000 bare er dem foretatt på NAVs nettsider.
Ifølge NRK har så mange som 500.000 nordmenn det siste året byttet fastlege fordi de har vært misfornøyd med den legen de har hatt. I undersøkelsen som NRK presenterte viser det seg også at pasientene må vente to til tre uker før de får time hos legen.

Suksess?

Noen må være så vennlig å forklare meg hva som er så mye bedre med fastlegeordningen nå enn hvordan tingene fungerte før? Alle har vel hatt tilgang til en lege de kunne være fornøyd med? Og hvis ikke, var det jo bare å bytte, ikke sant? Med fastlegeordningen har du bare to anledninger til å bytte, og er du riktig uheldig blir du sittende med skjegget i postkassa til en komplett inkompetent dust.

Målsettingen med fastlegeordningen var og er å gi et bedre helsetjenestetilbud til pasienten. Intensjonen var og er å samle det faglige ansvar for den enkelte pasient hos en instans med kompetanse til å koordinere de faglige utfordringene. Når så mange mennesker bytter fastlege, er det mest sannsynlig et tegn på at hverken målsetting eller intensjoner er innfridd. (when it walks like a dog, smells like a dog, etc.)


Riksrevisjonen sier er at allmennlegetjenesten nå koster mer enn før fastlegeordningen ble innført.
Det kan synes som om ordningen først og fremst er en suksess for legene. Undersøkelser viser at de fleste leger er fornøyd med fastlegeordningen. Mest fornøyd er de med lengst lister.

Jaggu...

2 kommentarer:

Nemo sa...

Oh yes!

fastlegeordningen er en stor suksess. For legene. Som du nevner tjener mange mer enn før. Mye mer enn før. faktisk tjener de fleste mer enn før.

Og det ble jo ikke flere leger av denne ordningen heller. Tre ukers ventetid er regelen. Hver gang jeg må til legen spør helsesøsteren "er det alvorlig?" Og hva svarer en stakkar da når det sikkert ikke er så alvorlig? Ærlig som en er, tenker en at en må jo slippe de alvorlig syke til først. Så en sier nei.

Og som regel er en jo da frisk når en først kommer til legen. Få ikke-kroniske sykdommer varer i mer en tre uker!

Joda, vi er fornøyd. Not!

Anonym sa...

Jeg må innrømme at jeg liker ikke tanken på at noen tjener penger på meg uten at jeg behøver deres tjenester.

Jeg var til fastlegen min for 2 uker siden. Det var første gang siden jeg fikk meg fast lege på steinkjer for snart to år siden.