lørdag, desember 16, 2006

Just shoot me

Jeg stresser noe inni hampen for å finne metoder til å slappe av. Fordi jeg ikke klarer det helt av meg selv, har jeg måtte ty til ymse teknikker med skiftende hell.

Yoga kjenner jeg godt fra før. Yoga kan man godt bedrive uten å sette seg inn i noen som helst trosretning eller filosofi. Strekk, pust og bøy, hils solen og strekk deg som katten i organiserte, langsomme bevegelser. Det er slett ikke så komplisert som det kan se ut. Men yoga funker ikke så godt alltid, så da må jeg finne på andre ting.

Jeg forsøkte først med kreativ visualisering. En metodisk forestillingsteknikk som spinner rundt hinduistiske og buddhistiske tanker om tidligere og kommende liv. Det funka dårlig. Av den enkle grunn at jeg ikke tror på hverken tidligere eller kommende liv.

Men: - her må det innrømmes at jeg har et litt romantisk forhold til østens filosofier. De har akkurat den dosen av vidunderlig mystikk og magi jeg behøver for å overleve den traurige realiteten.
For eksempel sier buddhistene at om du møter Buddha på din vei, så drep ham. Med det mener de at tilværelsen skal være et mysterium, og at de som påstår å ha løst gåtene alltid tar feil.

I følge zenbuddhismen er egoet vårt den totale summen av alle våre opplevelser og kunnskaper. Det er noe vi behøver for å kunne uttrykke oss og reflektere over ting. Slik det er nå, er egoet snarere et fengsel enn en ressurs. Gjennom å bli ett med Jeg'et (gjennom opplysning) ser vi forbi egoet vårt. Vi utsletter det ikke, men kan bruke det uten å begrenses av det.

Dharma (buddhismens lære) beskriver livets egentlige lidelser som grådighet, begjær, hat og uvilje. Disse lidelsene springer ut fra uvitehet. Å få innsikt er den eneste måten å bli fridd fra lidelsen.

Man kan naturligvis ta den vestlige, GenX-ironiske innstillingen til dette og si at hva er vitsen med selvinnsikt når man bare blir deprimert av det?
Det er et godt poeng. Livet er lettere å leve om man distanserer seg fra det. Når man er akkurat sånn passe tilstedeværende at man tåler tilværelsen. Men da blir man også lett sånn passe ufordragelig narsissistisk at det før eller siden vil hoppe opp og bite en i nesa.

Østens prinsipp om karma lærer oss at ethvert ord og enhver handling er et frø som vokser og bærer frukter. Frøet er ikke begynnelsen på selve handlingen, det er tanken bak handlingen. Så hvis tanken (frøet) er etisk sunn, uselvisk og ekte, vil vi få en bedre tilværelse og et lykkeligere, mer spirituelt liv. (Note to self:. Få tak i My Name is Earl=lettere og morsommere, om kanskje ikke så mye mer spirituelt liv)
Altså - sagt på en vestlig måte: som vi sår, skal vi høste. Vennlighet smiler tilbake til den som gir.

Vår livsinnsikt er de store linjene tilværelsen vår følger og som gir livet en slags form. Vi kan ganske enkelt si at vi søker lykke, selv om ordet egentlig ikke har betydning før vi ser hvordan lykke manifisterer seg for oss.
Men så sier en eller annen zen-luring at "Lykke er fraværet av streben etter lykke", og da er jeg tilbake til hensiktens paradoks. Hvordan slutter man å streve etter lykken?!

Akk, ja...

Om jeg fant en måte å slappe av på? Nei, ikke egentlig. Men jeg fikk i hvertfall en masse å filosofere over, og plutselig har hele dagen løpt av sted. Funker det også.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Har det noenlunde likedan j,Rockette-
Til og med blogging gir ikke noen ro lenger-Jager stadig etter noe j ikke vet hva er,(som heter sinnsro)og som er vanskelig å finne i bipolare strøk
Varm klems til akkurat DEG!
Slutt

Anonym sa...

Hva med massasje/meditering over Osho-kort da?

Anonym sa...

jeg har nettopp funnet deg jeg og dine fantastiske ord som beskriver nok er stort menneske med et stort undrende hjerte....er ikke blogger i det hele tatt, men nå skal jeg iallefall lese dine ord...., tusen takk.........ase

Rockette sa...

Varm klems rightbach@ya Anja:-)

Sadie. Hva er Osho-kort?

Tusen takk, Åsemor. Og hjertelig velkommen hit:-)

Anonym sa...

qigong !! beste og minst kjedelige måten og slappe av på. Sunt er det også, det er vitenskaplig bevist! :)

Anonym sa...

Osho er en type tarot som kan brukes meditativt.

http://www.osho.com/index.cfm

Du kan få dem her:

http://www.mamut.no/arkania/

Anonym sa...

Man finner ikke før man slutter å lete.

Eller var det omvendt?

(og uansett er det ikke et svar)

Anonym sa...

Selv hater jeg når folk kommer med velmente råd, det som funker og gir mening for en, gjør ikke nødvendigvis det for en annen. Og det er vanskelig å gi generelle råd uansett... Men likevel...

Jeg tror kluet til avslappning er å finne aktiviteter der man blir oppslukt i det man holder på med (får flow). Det kan være være hvilken aktivitet som helst, det viktige er den "Mentale tilstanden" som oppstår når man er helt "inne" i en aktivitet. Da opphører tiden å eksistere, hmm eller i hvertfall opplevelsen av tid da.

Ser at noen har foreslått qigong, det har vist seg være et veldig bra middel for å roe stress. Det gir målbare redusert kropslig stress, problemet er vel at man må like det for å drive med det.

Hvordan men slutter å lete etter lykke? fjern tankene fra fremtid og fortid... forsøk å leve i dette øyeblikket ved å gjøre de tingene som FØLES bra. Lykke til med nedstressingen og GOD JUL .

Anonym sa...

Sex. Chill.

Anonym sa...

Jeg elsket den posten her. Du skriver skikkelig fint og ettersom det er altfor lenge siden jeg har vært innom her så er det godt å lese litt igjen.

Og kommentar til posten? vell.. Bli kvitt streben etter lykke er når du er lykkelig. Når man har det fint så driter man i å prøve å få det finere :P

Forresten, rød bal og bankebrett er fine måter å slappe av på. Spør Erlend Loe :)
Men ja, små, repeterende, lette ting er bra triks. Som gutt, så fant jeg ut tidlig at det å sparke en ball i en vegg om igjen og om igjen fungerte veldig bra.

Rockette sa...

Solståle: Bra tips, takk for det - men jeg tenker på de dagene jeg ikke orker trene (det gjelder yoga også) Kan man bedrive qiqong liggende?

Det er korekt Eirik. Det ble et tilleggsspørsmål. (som om det ikke er nok spørsmål fra før)
:-D

Airhead: Litt enig, men takk likevel.

Sex&chill høres bra ut. Noen frivillige avspenningspartnere der ute?

Takk Thomas. Det er godt å ha deg hjemme igjen.
Hm, mon om jeg banker hodet repeterende i veggen...?

Anonym sa...

Takk for gjennomgang. Veldig interessant, altså! Må bare få anbefale My Name Is Earl. Jeg har sett den med sønnen min på 10 år og han har fatta poenget til de grader. :)

Jeg leter og søker etter metoder for å komme videre med meg selv og for å få mer "ro i sjela". Det som har funket best nå de siste ukene har vært å takke. Det var noe jeg fant inne på ME-forumet og som virkelig har gitt meg mye ro og hjulpet meg å sove. Kort fortalt: når jeg legger meg så takker jeg for det som har vært bra den dagen, takker for at jeg har mennesker i livet mitt jeg er glad i, folk som bryr seg om meg osv. Og så prøver jeg også å takke for de mindre bra tingene, men vrir da på dem slik at jeg kan takke for hva det har lært meg, for eksempel.

Snodig nok... da jeg begynte med dette ble jeg kvitt innsovningsproblemene en lang stund.

Jeg tror det hele (for meg) handler om å fylle dette indre rommet som vi vanligvis forbinder med religion og filosofering. Når jeg får til dette føler jeg balanse i livet mitt og finner en god ro i meg selv. Dessverre er det ikke alltid det går like bra, men da har jeg i hvert fall noe å jobbe fram mot. :)

Rockette sa...

Tusen takk for kjempegodt råd, Lothiane!
Klem