mandag, mai 07, 2007

Rockette blogglegger følelser



Det har kjørt seg helt fast for meg med denne bloggingen. Faktisk har alt kjørt seg helt fast. Alt er skrikende smerte, og det er ingenting som kan overdøve det. Jeg tåler ikke medikamenter. Eller alkohol. Kan hende er det naturens måte å unngå avhengighet.

Det har kommet dit at jeg ikke evner å se ironien i at den samme operasjonen som ga meg infeksjonen som ga meg ME, ga meg skader på ben, nerver og muskelvev som gir meg store smerter. Fordi jeg har ME tåler jeg ikke medikamenter. Fordi jeg har ME tåler jeg ikke å trene opp det som kan trenes opp av skadene.
Jeg blir ikke bedre av utmattelsen fordi jeg får ikke i meg den næringen jeg skal. Å spise er som å svelge piggtråd. Det tar en time å få i seg en halv brødskive med ost. Må ikke smake eller lukte noe særlig. Da går det ikke.

Det er ikke noe sted - rehabiliteringssenter, sykehus, eller lignende som kan hjelpe meg med dette. De som har tilbud til ME-pasienter behandler ikke smerter eller matproblemer. De som jobber med mat-problematikk, kan ikke tilby tilretteleggelser for en med ME. Eller smertebehandling. O.s.v.

Til nå har jeg betalt litt behandling selv. Det har jeg ikke råd til lenger. Det er kanskje litt av grunnen til at jeg har litt sykere.
Pasientskadeerstatningen mener at jeg ikke har blitt syk etter skadene, ergo får jeg heller ingen kompensasjon for tapt arbeidsinntekt. Det begynner å nærme seg en million.
Jeg har gått til sivilt søksmål. Saken er berammet til oktober. Hvis jeg taper må jeg betale saksomkostninger også for staten.

Det tok to år før jeg fikk innvilget hjelp fra Hjemmetjenesten. Jeg fikk en fysioterapeut med så svake, skjelvende armer at jeg hadde hatt bedre nytte av å sitte i en litt lealaus stol. Og en nevrotisk, ofte sykmeldt sykepleier som ikke skjønner bæret.
Noen ganger tenker jeg at de som jobber i bydelen er de som ikke får jobb noe annet sted. Det høres sikkert fryktelig utakknemlig ut, men altså; - tilbud om hjelp og reell hjelp er to vidt forskjellige ting. Den eneste nytten jeg har av sykepleieren er at hun innimellom følger meg til lege.
For til legen må jeg. Egentlig bare for å vente på den travle doktor i ca. en time og så betrakte henne mens hun kikker litt på dataen, besvarer noen telefoner, før hun kikker bort på meg og minner meg på at det ikke finnes den type behandling jeg har behov for.

Her er et lite tips til de som har lyst på lovlig dop men har problemer med å få legen til å skrive det ut. Si at du ikke tåler piller. De formelig kaster resepter etter deg. Jeg har skapet fullt av kodein-preparater, sovepiller og Valium. Kanskje jeg kan begynne å pushe for å finansiere behandlingene?

Innimellom har jeg vært i kontakt med Helsetilsyn og Pasientombud. For dem er jeg bare tekst på papir. Helvetica Neue, 11 punkt. De beklager at jeg har vært uheldig. De forteller meg at jeg i følge lovverket har krav på adekvat behandling. Når jeg sier det til fastlegen min, forteller hun meg at jeg etterlyser behandlingstilbud som ikke finnes. Ja, jeg har byttet fastlege. Men jeg tror egentlig ikke fastleger har tid til pasienter som ikke er syke på riktig måte.

Det som er litt underlig er at jeg kan sitte helt rolig og fortelle om dette. Jeg har noen fullstendige meltdowns innimellom. Da kan jeg for eksempel legge meg i dusjen og hylgrine. Og så går jeg ut, konstaterer at det fremdeles verker og at ingenting funker og så bare er jeg. Helt rolig og fattet. Sminker meg litt. Ser litt på TV. Snakker med en venn på telefonen. Ser i taket. Og prøver å tenke på det som er fint. På havet, minnene, Kanina, Lillingen, R og onkel Dima.

En gang var jeg dronning. En gang kunne en liten bit sjokolade og en slurk konjakk gjøre meg ekstatisk. En gang, for ikke så altfor lenge siden kunne jeg elske, danse, nyte og le. Og puste.

Jeg gikk i stykker. Søttende føkkings august 2004.
Hvem kan jeg snakke med om det?

21 kommentarer:

Anonym sa...

Fy flate Rockette...

Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg tusler bare over skjermen for å gi deg en klem.

Milton Marx sa...

Jeg er ikke en sånn veldig bloggklemmer, så det er litt sjeldent at det forekommer. Likevel:

Klem til deg fra Milton.

Rockette sa...

Tusen takk begge to!

Jeg er litt beskjemmet akkurat nå - det får da være måte på sutring. Men jeg registrerer at det å bli sint faktisk har en viss naturlig, smertestillende effekt. Kanskje jeg skal benytte anledningen til å blogge noe intenst og harmdirrende om "Velferdsstaten"?

:-)

Lothiane sa...

Åh...

Beskjemmet trenger du ikke å være, det er det andre som hadde hatt godt av, tenker jeg... For en behandling du er utsatt for! :(

Jeg forstår ikke at de ikke kan tilby deg mer. Det høres så utrolig frustrerende ut!

Det er godt du får ut litt følelser... i dusjen... eller på skjermen. Tror det er viktig, jeg. Går ikke an å tenke positivt hele tida - blir så sliten av å holde alt inne.

Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for deg... Er det det?

Jeg ønsker deg masse lykke til med rettssaken!!!

Klemmer fra meg

Rockette sa...

Tusen takk, Lothiane.
Du gjør allerede en hel masse for meg, - ellers tusen takk.

Anonym sa...

Wow. Tiltrer det de andre sier her. Klem fra meg også

Unni sa...

Jeg blir så forbanna og fortvilet på dine vegne, Rockette... Jeg beundrer deg som oppi dette har krefter til å gå til sivilt søksmål, og jeg beundrer deg for at du "blogglegger" deg her. Vi som leser har godt av å lære, skulle bare ønske ordene dine nådde de som virkelig trenger å lese dem. Og nettopp fordi du skriver om noe viktig, er det fint at du skriver slike innlegg som viser akkurat hvordan det er. Vær stolt av det, ikke beskjemmet. Dessuten - kan det å skrive ut noe av frustrasjonen bidra til å være en liten smertedemper en stakket stund har det et klart formål!
Jeg ønsker så at du finner noen å snakke med om det.

Rockette sa...

Tusen takk Drusilla og Unni!

Anonym sa...

Jeg har lite å si.

håper noen snart finner en løsning på ME-problemet. Medisinsk personell må da føle seg bra maktesløse de også?

Jeg tipper løsningen ligger på molekylært (nanometer-) nivå, hvor virus angriper DNA eller RNA og omkoder dette med de følger det får for deg og andre som sliter med ME. Problemet er at vi stort sett mangler verktøy for å reparere ting når vi kommer ned på dette nivået. Hadde vi hatt det kunne vi reparert HIV, ME, Parkinson og andre liknende.

Men poenget var ikke forelesning her, poenget mitt var : Takk for bra beskrivelse av hvordan du har det. Heads up til deg!

Klem fra Goredom

Anonym sa...

Vakreste, flotteste Rockette. Jeg kan ikke forestille meg hva du snakker om, egentlig. Selv om jeg har sett faenskapen på nært hold, kan jeg likevel ikke forestille meg det. Men jeg kan lese smerte, sinne men også en vilje til å ikke gi deg.

Godt du går til sak! Og jeg ville ha gått rett til all verdens aviser om det er så at du får saksomkostninger om du taper. Vi setter i gang en innsamlingsaksjon i Blogglandia. Om du bare orker, så ordner det seg på et vis.

Syke mennesker med dårlig råd må ha rettssikkerhet.

Kan jeg legge denne ut i MEblogg?

Rockette sa...

Kjære vakreste Iskwew. Takk for gode tanker og oppbacking.

Hm, jeg er litt usikker på om denne posten blir liggende her. Så jeg tror ikke jeg vil publisere den på ME-bloggen heller. Men jeg lover å skrive noe matnyttig der snart altså!

Anonym sa...

Jeg tror dette er en veldig viktig post, for jeg synes noen ganger vi forlanger at folk skal være så himla tapre, og smile gjennom tårer. Det er et alt for stort krav å stille. Men vi er egentlig så redde andres smerte at vi helst vil ha det slik.

Fint om du legger noe der (kan godt være gamle poster) for jeg er i ferd med å gå litt tom :o)

Rockette sa...

Der sa du noe viktig Iskwew; vi er så redde for andres smerte. Og vi er redde for å skremme bort andre om vi viser frem smerten vår. Eller jeg er hvertfall det.

Skal finne på noe snart. Kanskje jeg skriver om denne litt.

Rockette sa...

Apropos det, Iskwew - kanskje du kan bruke denne i steden?
http://in2orbit.blogspot.com/2006/03/sikte-mot-stjernene.html

Det blir mye meg-meg-meg i disse postene. Jeg har lyst å skrive noe som er litt mer utadrettet.

*tenketenke*

Tvilsom Tvisynt sa...

Bare snakk du Rocky, det er lenge til ørene mine er utslitt. Vi er ikke her bare for å høre rosetter, men fordi du sier noe om livet. Noe viktig noe.

Anonym sa...

Den var bra! Tok den jeg. Den handler om litt av det samme.

Rockette sa...

Takk Goredom:-) Klem bækk

Eirik: *smask*:-)

Oki, Iskwew:-)

Anonym sa...

Du som skriver sa fint og rorer ved de som leser det... kanskje du kan vurdere a skrive en bok?

Anonym sa...

Utrolig intenst beskrevet! Du har all grunn til å være forbanna, og hvis sinnet gir deg et adrenalin-kick som kan ta noe av toppen av smertene, så go for it! Skriv så det dirrer i blogglandia. Sinnet er en følelse vi altfor ofte prøver å ignorere, skyve unna og som nesten ikke er akseptert at man har. Men harme har den gode effekten at man blir enormt fokusert og det gir en viss kontroll på situasjonen, der smerte og fortvilelse ellers bare lammer. Jeg synes du skulle unne deg å være sint så ofte du vil. Det er lov.

Rockette sa...

Tusen takk, Anonym og Tiqui.

Ja, det hjelper å bli sint. men jeg sliter litt med å få ut sinnet på en konstruktiv måte.
Takk for oppbacking, og takk for at jeg får øve meg på dere:-)

Nina sa...

Dersom det fremdeles er aktuelt: Sølvskottberget har et behandlingstilbud. Det _ser_ bra ut, men jeg har ikke personlig erfaring med stedet. :o)