lørdag, mai 12, 2007

Snobberi, snobbera

Det har vært mye skriverier og snakk om snobberi i det siste. Hver gang jeg leser noe om det, spør jeg meg selv om det egentlig er så veldig snobbete de tingene noen har sagt, eller om det simpelthen bare er uttrykk for individers smak og verdiprioriteringer. For eksempel kokte debatten om "kulturelitens arroganse" ned til at folk hadde mumlet noe om å ikke like sydenturer, Grandiosa og FrP. Eller grilldress. Og at de tingene henger litt sammen.

I fredagens A-magasin skriver psykolog Pål Johan Karlsen at det finnes en bitende snobb i oss alle.
Det er jeg veldig uenig i. Jeg tror heller at snobbene er de som projiserer sin egen usikkerhet inn i andres greier og lager et nummer ut av det.

Karlsen skriver videre at statistiske undersøkelser viser at det er normalt å føle seg over gjennomsnittet når det gjelder positive egenskaper. Vi har visstnok innebygde filtre mot det som truer troen på vår egen fortreffelighet. Og blabla, masse svada og statistiske eksempler. Men så sier han noe jeg kan gjenkjenne:
Å like kvalitet, eller inneha høye standarder, blir ofte sammenblandet med snobberi. Det er en snobbete misforståelse.

Undertegnede blir innimellom mistenkt for å være litt snobbete. Jeg er den uheldige innehaver av et ganske oppesent tryne. Uansett hvor avvæpnende jeg smiler ser jeg ut som jeg kommer til å bite hodet av deg ved minste knyst. (Nå overdriver jeg litt altså). I tillegg bor jeg på Frogner, drar på vokalene og sier ting som meget og sne når jeg blir litt ivrig i praten. Det til tross for at jeg egentlig er så langt østfra at jeg nesten er svensk.

Noen tror at det å bo på Frogner er synonymt med snobberi, men jeg trives her fordi det er renere luft, roligere, åpnere og grønnere enn andre sentrumsnære bydeler. Frogner er egentlig litt bohemsk og laidback, og slett ikke så jålete som ryktet tilsier. I dag er det vel langt mer snobbete å bo på Grünerløkka? Det har jo blitt så trendy at det nesten må være litt anstrengende å bo der.

Dagsavisen bringer i dag en stemningsrapport om gentrifisering (snobbete ord for utestenging av mennesker med dårlig råd for at en bydel skal bli hipp) av Oslos kuleste hjørne. Naturligvis er Erling Dokk Holm sitert:
At Grünerløkka er spesielt populær skyldes at at området er særdeles godt planløst, uten store gjennomfartsveier og sånt som gjør et strøk mindre attraktivt

Litt som her på Frognerbygda mi. Bare at her har vi ingen Jan Vardøen som etablerer sånn passe hipt loslitte barer som Hilde Marstrander kan dekorere med sånn passe hippe retro-huladamer.
Den godeste Marstrander poserer i grønn retro-kjole på bardisken til Vardøen og postulerer:
På Frogner er alt mer uniformert. Der ler folk av deg når du kjøper L'Orealprodukter i butikken

Æh, altså, say what??! Og dette fra ei dame i løkka-uniform?

Påstanden bringer meg tilbake til A-magasinet, og nå er det formelig så jeg føler behov for å ta på meg mitt mest arrogante tryne og draaa på vokalene til den godeste løkkitten i hipp grønn retrokjole:
Føler du deg moralsk overlegen som følge av å være usnobbete, er du på god vei inn i de mest avanserte snobbenes rekker

14 kommentarer:

Anonym sa...

Føler virkelig folk seg bedre enn gjennomsnittet når det kommer til gode egenskaper?

Jeg har på en måte inntrykk av alt annet enn det.

De fleste jeg omgåes,klager på at de ikke strekker til der de vil strekke til og at de ikke har tid nok til det de virkelig vil gjøre med sitt liv. Det er for mye forventninger når det kommer til jobb og familie.
Meg selv medregnet.

Jeg prøver å være et godt menneske, men jeg kjenner ondskapen rå i meg daglig. Cicero sa; det gode som jeg vil gjøre, det gjør jeg ikke, men de onde gjerninger; de skjer..

Kanskje han bare var ærligere med seg selv enn vi andre er.

Uansett; jeg kjenner meg igjen. Noen ganger er det virkelig hardt å være snill. Fandenskapet slipper ut, og etterpå så tenker jeg: Hva skjedde egentlig nå...?

Det er kanskje sådan med oss alle, men det jeg prøver å være obs på akkurat slike tanker og følelser. Det er ok å føle dem, men jeg vil for alltid undertrykke trangen til å agere ut i fra dem.

Skjønner du hva jeg mener?

Anonym sa...

Og ellers da, så bor jeg på Steinkjer, og det er jo det mest Harry (utenom Namsos og Verdal) man kan tenke seg. Uansett så forguder jeg faktisk byen.

Rockette sa...

Jeg tenkte nøyaktig det samme, Sadie. Jeg kjenner virkelig ikke igjen den gode psykologs beskrivning av dette. De fleste jeg kjenner - meg selv inkludert - føler seg utilstrekkelige.
Derimot opplever jeg at folk ofte beskylder andre for snobberi. Og dette tror jeg også bunner i en følelse av utilstrekkelighet og usikkerhet.

Jeg har aldri vært i Steinkjer, men jeg er sikker på at det er trivelig der.

Hvor hipt Løkka måtte være; jeg synes ikke det er noe hyggelig der lengre.

Anonym sa...

Snobberi dreier seg jo på mange måter om sammenligning - hva og hvem man sammenligner seg med, og om man lager et hierarki av bedre eller dårligere egenskaper hvor man tar avstand fra de man oppfatter som dårligere. Jeg reagerer på at du forsvarer at du bor på Frogner med at det er "renere, roligere, åpnere og grønnere enn i sentrum øst."

Jeg kan trives hvor jeg bor uten å måtte sette det i kontrast til andre steder der andre bor, fordi det er rent, rolig, åpent, sentralt og grønt (eller en hel masse andre grunner), men trenger ikke dermed si i samme slengen at dette er bedre eller verre enn andre steder.

Sted var bare et eksempel. Absolutt alle miljø er uniformert på en eller annen måte - enten i konkrete ting som må være til stede, eller i tendensen til å utelate andre ting.

Jeg husker jeg humret godt av musiker-puben i Bergen hvor de hevdet at der var det heldigvis ingen kleskode og ingen som måtte gå i merkeklær. Det sa de mens de satt på rekke og rak med sine svarte jeans, svarte t-skjorter med en eller annen band-turne på, boots, rød-mixen i venstre lommen og nøkkelknippet festet med kjetting på høyre side av buksa. Uniformert? Kleskode? Neida ;)

Rockette sa...

det var poenget mitt, Tiqui. Jeg bor her fordi det er grønnere, åpnere, etc. Jeg sier ikke at det er bedre enn andre steder, jeg sier det er bedre _for meg_.
Det ligger virkelig ikke snobberi eller noen følelse av å være/bo bedre på noe vis bak.
Jeg ser ikke ned på de som bor i øst, for jeg regner med at det er bedre for dem.
Men jeg møter svært ofte litt nedlatende forutintatthet fra folk som mener jeg er snobbete ene og alene fordi jeg bor på Frogner.

Og nettopp det med uniformer: Hun som ble intervjuet i DA så veldig Grünerløkka ut, så jeg syntes det ble litt pussig at hun skulle nevne andre steder som uniformerte...

Anonym sa...

Hvert sted sin egen uniform...

Thomas sa...

Hei igjen,

Leste den artikkelen jeg og. Det er lett å ikke like snobber, men jeg finner ett par trekk med meg selv som kanskje kan tolkes som snobberi tror jeg. Jeg tror uansett at man finner snobber hvorenn man leter egentlig. Og forøvrig enig med at grünerløkka er langt innenforbi rimelighetens grenser til å bli sett på som litt snobbete :)

Rockette sa...

Oj, Sadie. Vil det si at jeg må gå til innkjøp av perlekjede og cardigan? *knis*

Hei Thomas.
Jeg fikk liksom ikke helt dreis på denne bloggposten, synes jeg. Får prøve i kommentarfeltet i steden:-)
Du sier noe om at du har noen egenskaper som kan oppfattes som snobbete. Er de det? Jeg mener - virkelig? For jeg mener at det med snobberi er mest andre folks tolkninger av dine verdiprioriteringer og preferanser.

Slik jeg tolker snobberi, må det ligge en følelse ov overlegenhet hos vedkommende.
F.eks: La oss si at jeg foretrekker litteratur som allment betraktes som "høykulturelt". Jeg foretrekker ikke den type litteratur _fordi_ det er høykulturelt, men fordi det er den type litteratur som gir meg noe. jeg har da muligens ikke så stor forståelse for de som foretrekker kjærlighetsromaner, men jeg går ikke rundt og føler meg bedre enn dem som gjør det... Skjønner du hva jeg mener?

Milton Marx sa...

Se det litt Maslowsk: snobberi er det du gjør som er motivert i å vinne anerkjennelse i egne og andres øyne.

Selvrealisasjon er det du gjør når du gir blanke i hva andre tenker, du er fornøyd med deg selv. Ting du gjør bare fordi du har lyst til det.

Kunsten med å snobbe er å fremstå som om du realiserer deg selv, selv om du egentlig bare kjøper egen og andres respekt.

Rockette sa...

Takk for definisjonen, Milton:-) Veldig godt beskrevet

radiohode sa...

Du skal ikke se bort fra at denne posten (som har fått min stemme i kåringen av ukas post) trigger en post om dette temaet hos meg ved en senere anledning.

For øvrig synes vi som bor på landet at alle i byer lider under en provinsiell tenkning. :-)

Rockette sa...

Tusen takk, Radiohode:-)
Jeg kan være enig med deg i dette med provinsiell tenking, men jeg trodde det var et særnorsk fenomen, og ikke nødvendig et bymessig sådant..

Oj, med på kåring? Så gøy!

radiohode sa...

Kåring: Kikk borte i Sonitus...

Rockette sa...

Stemte på meg selv jeg - tihi. Til tross for at min post var den dårligste... Nuvel

:-D