mandag, januar 16, 2006

Kjønn - og karakter(?)

Nei, jeg synes ikke det er selvmotsigende å være feminist og samtidig mene at jenter skal skjemmes bort. Det er, og kommer alltid til å være, forskjell på menn og kvinner. Man tager det man haver, og bruker det for hva det er verdt.
Jeg forventer å bli forgudet, og jeg forlanger frihet til å bruke mine kvaliteter og styrker (også de som ikke er så utpreget feminine...) uten å bli sensurert eller undervurdert ut fra ideer om "det svake kjønn". Og jeg ville vært idiot om jeg unnlot å vifte med øyevippene når skapdøren må festes eller sykkeldekket lappes...

Noen vil ha det til at jeg er kravstor. At jeg vil ha det beste fra to verdener. Jeg ser det ikke sånn. Ærlig talt! Noen privilegier må man få som kompensasjon for det faktum at man ikke kan tisse stående.

Vi har i likestillingsprosessen hatt en tendens til å adoptere hverandres negative greier. F.eks. fokuseres det mer på å få kvinner inn i styreverv enn menn inn i omsorgsyrker. Og i stedet for å slutte å objektivisere kvinnekroppen har vi begynt å gjøre menn til glansbilder. Kristian Kjelling er blitt mer kjent for å ta seg bra ut i bar overkropp enn for å være en dyktig håndballspiller.

Kjetil Rolness tok for seg temaet i Dagbladet på lørdag. Hvordan de glansede bladenes forsidemodeller blir stadig mer glamorøse og mindre påkledd. Ironisk nok bruker de såkalte damebladene også kvinnelige modeller på forsiden, og det er bare en liten tøybit igjen før dama på forsiden av KK er like avkledd som hun på FHM. Bare at damebladene bruker jenter som i utgangspunktet har utrettet noe mer enn å ta seg bra ut halvnaken på coveret. Dyktige, sterke kvinner blir dollet opp og retusjert nesten til det ugjenkjennelige, og smiler tanketomt til oss fra forsiden på de ulike damebladene.

Jaggu, sier jeg. Framskritt?

Ingen kommentarer: