lørdag, januar 28, 2006

Skjendis

Dagbladet kan i dag melde at Kronprins Haakon-Magnus ikke vil være kjendis, men rollemodell.
Mine tanker om monarkiet lagt til side: - det synes jeg er en glimrende innstilling.
Det står respekt av folk som bruker sin kjendisstatus til å gjøre en skjerv for en bedre verden. Jeg vil nesten mene at det er et ansvar som følger med berømmelse og rikdom. Det er inspirerende. Det er dertil like nedbrytende å høre om kjendiser som vil ha seg frabedt å være rollemodeller. Som Gutteklubben Glad og nyrik, silikonstappa syngebimbos og anorektiske skuespillere.

Dannelse og mellommenneskelig omtanke er våre sosiale kjøreregler. Men som min gode venn Jacob en gang påpekte: "Det nytter ikke hvor forsiktig du selv er, når så mange andre råkjører."

Folk bør være sitt ansvar bevisst. Det gjelder også oss menigmenn og -kvinner. Men mest av alt burde det gjelde "øvrigheta".
Det siste året har brakt med seg en del skandaler. Legemiddelverket har holdt tilbake negativ informasjon om et medikament med det resultat at flere tusen har blitt skadet, Røkke kjøpte seg båtførerkort, Norske Skog legger ned Union, luksusrestauranter ble stengt pga. dårlige hygieneforhold, Frelsesarmeen degraderte en homofil offiser, Redningsselskapet leste ansattes epost, kreftforsker Sudbø jukset med data, Helsetilsynet holdt tilbake informasjon om giftstoffer og tungmetaller i oppdrettsfisk, topper i forsvaret brukte uante mengder penger på egen komfort, Statoil innrømte enda en milliardoverskridelse bare to år etter anklagene om korrupsjon i Iran, Avinor og SAS lagde flykaos som gikk på sikkerheten løs, etc, etc. Listen er lang.

Det er kanskje ikke så rart at noen og hver av oss rammes av intens og akutt desillusjon...

6 kommentarer:

Rockette sa...

Hah - jeg vet nok at du savner meg når jeg er borte. Tihi;-)

Ja, Dagsavisen lekset opp i dag. Det er ganske foruroligende å se det sånn listet opp på to samfulle sider...

Jeg tror vi alle trenger (gode) forbilder. Private såvel som offentlige. Og jeg mener oppriktig talt at i det øyeblikket en person blir kjent for noe h*n har utrettet, har vedkommende også et enormt ansvar. Det følger liksom med. Muligens er jeg kravstor. (Vel, jeg krever ikke. Forventer er et riktigere ord)

At offentlige instanser burde være fri for unnasluntring, korrupsjon og grådighet, må være innlysende.

Noen mener tydeligvis at Union kan lønne seg. Problemet er jo ikke bare at N.S. vil legge det ned - de vil heller ikke la andre overta og drive det videre...

Det er noen i Gutteklubben jeg har sansen for: de som benytter sin posisjon og gode økonomi til å yte sin skjerv for miljøet, samfunnet eller vanskeligstilte mennesker. Røkke er ikke blant dem. Han er en parasitt. han har kommet seg fram ved å gnafse , snylte og unnasluntre, han ødelegger store landområder med megalomanien sin, og tøffer seg i fjorden så dyrelivet er satt ut av balanse i ukesvis etterpå.
Jeg håper han emigrerer, harrytassen.

Det er korrekt - jeg tegner og designer jeg når jeg ikke er her.
Men både kreativiteten, skrivelysten og engasjementet skranter litt for tiden. Det blir ikke good blogging av slikt:-/
Hva tenkte du det kunne være kimen til?

Rockette sa...

Nei, jeg har ikke lyttet til dr. Relling (eller andre doktorer for den sakens skyld) Hva sa han?

Jeg bruker ikke energi på å irritere meg over Røkke, altså - bare så det er sagt. Mannen snyltet både på folk og staten på sin vei oppover.
Inger Ellen derimot. Dama har jobbet hardt mellom barneoppdragelse og hestestell, og holder i tillegg en rekke barnehjemsbarn (russiske?) med hjem og klær. Det står det respekt av!
(Hva, er vi enige om noe???)

Jeg blir aldri noen rik designer for jeg er altfor glad i det jeg gjør og i kundene mine. En av grunnene til at jeg brøt ut av byråverdenen er at der måtte jeg skrive faktura med gaffel. I tillegg til å være hipp, kul og entusiastisk. hele tiden. Det orker jeg simpelthen ikke.

Nu vandrer den halvutdannede men heldannede designerrøveren ut for å hyle mot månen. Kanskje i nærheten av Spetalens hus. Jeg har hørt han ikke liker støy i nabolaget sitt. Hehe;-P

Rockette sa...

Det kommer sikkert ikke som noen overraskelse på deg at jeg har et noe anstrengt forhold til Ibsen. (Og Freud for den saks skyld.) Jeg kunne ikke skille det ene Ibsensitatet fra det andre om livet mitt var avhengig av det. Helligbrøde? Kan hende jeg seiler min skute på grunn, men så var det dog deilig at fare...

Inger Ellen er et bevis på at man kan bli nå langt ved hardt arbeid og god forretningssans. Kjell Inge på at man kan det ved å jukse og snylte seg frem. Derav min symp-/antipati...
Hvis Røkke er sosialdemokrat, er jeg dronningen av England!

Jeg trodde du hadde skjønt det nå - at det finnes andre verdiprioriteringer en rikdom og berømmelse. "Å utnytte" noen for å klatre oppover, ville ikke falt meg inn. Se på dem som hindre? Hva mener du - kundene mine? Det skjønte jeg ikke. Det er jo kundene mine som gir meg mulighet til å jobbe med det jeg synes er allers morsomst. Og tro det eller ei - det er lønn nok i seg selv.

Middelmådighet er sterkt undervurdert. Hvordan ville verden sett ut uten folk som var fornøyde med å være et usynlig, men velfungerende tannhjul i samfunnets urverk? *grøss*

Det er noe ekkelt ved grådighet og selvhevdelse. Egotrippere i alle former, det være seg om de klatrer i finanstoppen eller går alene over Nordpolen står for meg som patetiske individer. Det ligger virkelig ikke en tøddel i deres fremferd som interesserer eller imponerer meg. Og nei - det har ingen ting med misunnelse å gjøre.

Greed is good (eller God)? Æsj!

Jeg lot Spetalen i fred. Han plages etter sigende nok av restaurantgjestene ved siden av:-)

Rockette sa...

Det er igrunnen fantastisk hvordan du klarer å vri alt over til et spørsmål om egoisme eller altruisme;-P

Jesus kan ikke ha vært grunnlegger av altruismen. Altruismen er en grunnleggende, iboende egenskap i mennesket - akkurat som egoismen er det. (Dessuten er det vel en viss tvil om mannen egentlig har eksistert?)
Man kan i teorien velge å være enten eller, men hvorfor skulle man det? Som alt annet i livet, gjelder det å finne balanse.

Middelvei, middelmål - det er ikke noe sekunda eller mindre viktig over det. Egentlig burde jeg ha satt "middelmådig" i hermetegn. Har du noen gang tenkt over at de som gjør de absolutt viktigste jobbene i samfunnet vårt, er de som får dårligst betalt? (lærere, sykepleiere, o.a.)

Ja, jeg synes grådighet er ekkelt.

Rockette sa...

Vel, jeg antar at jeg da kan snakke om rasjonell altruisme...
;-P

Man behøver faktisk ikke bekjenne seg til den ene eller andre filosofiske hovedretningen. Det kan lett bli litt totalitært.

Altså - jeg snakker ikke om den totale underkastelse, men om den iboende altruistiske egenskap/nestekjærligheten. Altruisme er avledet fra italienske altru, som betyr 'neste' + isme. Men dette vet du.
Det blir ikke som olje og vann, mer som vin og vann kanskje. Du kan godt være både mild og streng.

Eh, eller kan du det?;-)

Rockette sa...

Vi er ikke enige om dette med egoisme og altruisme, og vi kommer sannsynligvis aldri til å bli det. Vi legger ballen død her - OK?

:-)