onsdag, oktober 03, 2007

Rockette vs Staten

Er det noen som har lurt på hvordan det går med erstatningssaken min?

Ikke det? Nuvel, jeg skal bitche litt om det allikevel.

Long story, short version: Rockette blir operert, kirurg skjærer litt feil, kropp blør og bakterier overtar. Masse sykehusgreier og ambulansekjøring og sårskylling (grøss). Og så ble alt mørkt. Postinfektuøst utmattelsessyndrom. (ikke hørt om, sier du? Ikke jeg heller)
Rockette søker erstatning hos NPE, NPE sier at det ikke er belegg for å tro at operasjon har utløst energisvikt, og hvis det i så fall hadde gjort det, må man regne med komplikasjoner ved alle operasjoner.
Rockette ansetter advokat. Advokat leier inn eksperter. Eksperter briljerer med sin faglige dyktighet (som ikke nødvendigvis er i sakas favør), saken vinkles feil og Rockettes skjegg klemmes veldig fast i postkassa.

Saken skulle egentlig opp i Tingretten 9 oktober. Forleden forelå de siste ekspertuttalelsene. Oppnevnte sakkyndige kan ikke si med 100% sikkerhet at min labre helsetilstand skyldes postoperative komplikasjoner. Dermed er løpet kjørt. Eller kanskje ikke.

Greia er at hverken NPE eller de sakkyndige har vurdert skadene og operasjonsrutinene, kun utmattelsestilstanden. Men vi rekker ikke å hente inn ytterligere ekspertuttalelser før 9. oktober.

Advokaten min tror at om vi legger fram saken nå, vil jeg mest sannsynlig tape og sitte igjen med saksomkostninger også for motparten.
Han har søkt om utsettelse, og vi venter nå på svar fra dommeren som i utgangspunktet ikke var så positivt innstilt til dette. Hun skal avgi svar i morgen.

Jeg lurer på om det er så smart av meg å fortsette. Det tar så utrolig mye energi.
På den annen side vet jeg ikke helt hvordan jeg kan la det være. For meg er det en helt åpenbar sannhet at operasjonen ødela meg, og all den tid vi har en ordning med pasientskadeerstatning, mener jeg at jeg har krav på det.

Noen ganger er rettferdighetssansen sterkere enn fornuften...

Hva ville du gjort om noe lignende skjedde deg?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, med det du har, er det jo knapt nok energi til å stå opp om dagen, og at du har klart å kjøre det så langt, er ikke noe mindre enn beundringsverdig.

Men om du orker, litt til, så gjør du noe veldig bra, synes jeg. Det er bare det at det ikke er jeg som bærer kostnader og belastninger, og dermed skal du ikke tillegge det at jeg synes det noe vekt.

Imidlertid skal du ta til deg min nesegruse beundring for at du orker, for at du har orket så langt.

At noe ikke er 100% sannsynlig skulle da virkelig ikke tilsi at det ikke kan være tilfelle. Hva tror de, egentlig? Rike jævla oljesatan.

Rockette sa...

Vet du hva Iskwew, - hadde jeg hatt penger hadde jeg kjørt løpet fullt ut. Men det har jeg jo ikke, det er derfor jeg søker om erstatning...
Det mest slitsomme med å holde på med en sånn sak, er at de roter opp i gamle greier i journalene mine for å forklare hvorfor jeg har utviklet ME nå...

Rike, jævla oljesatan er ganske gnien på pengene sine. Jeg opplever Pasientskadeloven som et narrespill. Og jeg er livredd for å bli bitter om jeg legger saken død nå. På den annen side, vet jeg ikke hva jeg ender opp i om jeg blir sittende med gjeld på 2-3000.000...
Bah!

Anonym sa...

Du kommer til å idømmes saksomkostninger? Får du støtte til selve prosessen?

Alle vet jo at folk gjerne får ME etter nettopp en infeksjon ala denne, og det virker jo som om timingen passer perfekt med når du utviklet ME. Men greia er jo at det til og med er de som sier at ME ikke finnes, det er bare i hodet til folk, og da er det enkelt å stable tvil på bena, selvsagt.

Har du vært i avisen med saken? Det tror jeg at jeg ville gjort var jeg deg. VG f.eks., de har jo skrevet masse om ME.

Rockette sa...

Ja, sannsynligvis vil jeg idømmes saksomkostninger hvis jeg taper.
Uhellforsikringen min har dekket 80 000 (minus egenandel på 19 000), men den strekker ikke til en spesialistuttalelse til...

Problemet for meg er at jeg har slitt med mye smerter/ endometriose siden tenårene. Jeg har hatt flere operasjoner og sykemeldinger pga smerteproblematikk. I journalene viser dette seg som "stress/utmattelse". Dette har med legenes kodesystem å gjøre. De viser ikke nyanser.
Altså; la oss si at jeg har vært 80-90% funksjonsfrisk før operasjonen og 10-20% etter.
Dette kan jeg ikke bevise.
I tillegg har rettsoppnevnt spesialist brukt min sak som eksempel å vise hvordan ME _kan_ utvikle seg over tid.
Jeg mener det er feil. Jeg hadde ikke utmattelsessymptomer før. (selvom jeg var sliten innimellom.)

Hadde jeg kunnet vært anonym skulle jeg vurdert å gå til avisene. Men jeg orker ikke være noen case... om du skjønner?

:-)

Anonym sa...

Folk skulle ikke idømmes saksomkostninger når de mot alle odds orker å stå i rettssystemet mot overmakta. David hadde jo lett match med Goliat i sammenligning. Staten har jo uendelig med penger til å kjøre sak gjennom systemet hvor lenge som helst.

Dette viser bare at om vi ikke snart får litt stringens rundt diagnosen ME, så er det mange som kommer til å feildiagnostiseres og falle mellom alle stoler. Legene skjønner jo ikke sykdommen. Eller.. de anerkjenner den jo ikke en gang. Å være sliten er jo slett ikke det samme som å ha den utmattelsesfølelsen man får når man har ME. Jeg kan jo også være sliten. Alle kan det. Det betyr ikke at alle slitne har ME.

Jeg skjønner at du ikke orker være noen case, ja. Men det er en mulighet til å få sagt dint hjertens mening rett i planeten på Sylvia Brustad og gjengen.

Rockette sa...

Det har du helt rett i, Iskwew. Jeg er i det store og hele litt forbløffet hvordan dette fungerer egentlig.
I tillegg har det vist seg veldig vanskelig å få leger i tale for å støtte min sak. Jeg har jo vært til en del utredninger, og alle leger har sagt: "dette ser vi skjer etter alvorlige infeksjoner". Når jeg så spør om de kan gjøre rede for det på et papir og sende til NPE, er de ikke så interesserte i å uttale seg lengre. Da låter det som så: "Erstatning? Nei, det får du uansett ikke innvilget da operasjonen var et uhell og ikke en direkte feil."

Når jeg så viser til pasientskadeloven § 2. a) som sier at:
Pasienten og andre som har lidt tap på grunn av pasientskade, har krav på erstatning når skaden skyldes svikt ved ytelsen av helsehjelp, selv om ingen kan lastes
blir det mye mumling i skjegget om at det er behandlende leger som i så fall må uttale seg... Behandlende leger er jo saksøkt, så jeg behøver sikkert ikke fortelle deg hvordan de forholder seg til saken...

Jeg har sendt lange brev til Brustad og co, pasientombud, helsetilsyn, etc. De bryr seg fint lite om Rockette. Kan du skjønne det?!
:-)

Anonym sa...

Nei, det kan jeg ikke skjønne.

Leger beskytter hverandre som det lauget de er. Det er et kjempeproblem i slike saker. Leger som uttaler seg om andre legers feil, ugleses herfra og til månen.

Lothiane sa...

Fy f... denne saken er så jævlig at jeg ikke har ord. Og når jeg nå leser at du har sendt brev til Brustad & co og de ikke bryr seg blir jeg enda mer forbannet.

Jeg skjønner du ikke vil være en case, men samtidig ser jeg at dette er en sak som det kan være viktig å få publisitet om. Kanskje det går an å stille opp anonymt? Det har jo blitt gjort i noen saker.

Jeg forstår deg om du ikke orker mer og gir opp. Jeg forstår deg også om du fortsetter. Men det er umulig å gi råd, det høres ut som du står så innmari alene i dette mot den store stygge oljesatan. Pokker ta dem! Det hadde kosta dem så lite å gi deg den erstatningen.

Rockette sa...

Jeg skulle gjerne gjort det, Lothiane. Men jeg orker ikke.
Men når jeg blir frisk...!
:-)