onsdag, januar 02, 2008

Ηχώ

Jeg har en greie med nips og pynt og souvenirer. Liker ikke. Får kvelningsfornemmelser.
Men, allikevel; jeg har fragmenter av boblehjertet mitt stående på bokhylla. Bilder. Av mormor. Venner med kjærester og barn. Bilder av happy times. Klare bilder med smilende fjes knipset i lykkelige stunder.

Ett bilde skiller seg litt ut. Det er mørkt og kornete. Har en litt sånn dagenderpå-feel. Ansiktene er alvorlige og litt slitne og veldigveldig unge. Eukalyptusblader over hodene. Klær og hår i krøllete kaos blant puter og tepper. I bakgrunnen skimtes blått hav og en liten, turkis fiskebåt med rødt halvmåneflagg i masten.

Bildet må alltid stå der hvor jeg kan se det. Det spiller ingen rolle hvor mange som synes det er kjempesært at det fremdeles står der. Det har ikke med de to menneskene på bildet å gjøre, det har med tiden og stedet. Øyeblikket.

Tid og rom. Tiden eksisterer jo egentlig ikke før den har passert, og den har passert til gangs, men det øyeblikket vil alltid være med meg. Jeg har aldri vært så mye på en gang, og kommer heller aldri til å bli. Dronning av verden, innehaver av ultimat lykke og ungdom på et av de vakreste stedene som finnes og uten en bekymring i hverken hjerte eller hode.

Det var på den tiden boblehjertet mitt oppstod. Jeg trenger bildet for å minne meg om det. Det er veldigveldig viktig.

Glem mannen på bildet, det er ikke han det dreier seg om. Det handler om hvor stort og vakkert alt kan være. Og hva som er størst av alt og egentlig er innen rekkevidde selv om det ikke føles sånn.

Vi kan godt kalle mannen på bildet Ekko. Akkurat i dag føles det både riktig og viktig å kalle ham det. Ekko. Det ringler i ørene mine.

Her er noe kanskje litt kjedelig og leksikalt du ikke visste om meg, og muligens heller ikke har noen interesse av å vite; Jeg har vært gift. Jepp, fru Rockette, værsågo, kan jeg hjelpe deg?

Ikke for at det var så veldig fruete og moderlig, liksom. Jeg var 21 og giftet meg på en brygge ved Akvariebukten, iført sarong og med hibiscus i håret. Kjæresten min, som var danser, hadde fremdeles kostymet på fra kveldens show. Prince. Bare med enda vakrere øyne. (Jeg husker jeg tenkte det var bra det ikke var på den kvelden de hadde "How to Marry a Millionaire"-showet der han spilte MM. Bittelitt turnoff med den blonde parykken og løspuppene.)

Vi var veldigveldig unge og veldiveldigveldig forelsket. Alle vennene våre var der. Og halve landsbyen. Vi drakk yeni raki og spiste börek. Folk festet gullmynter på klærne våre mens vi danset. Røde silkebånd holdt ringene våre og oss sammen. Alle lo og var glade i hverandre. Feiret kjærligheten. Høyrøstet, brautende, syngende, gnistrende, dansende. Akkurat sånn som kjærlighet skal feires.

Det var noe av det mest fantastiske jeg noen gang har vært med på. Slik burde flere gifte seg; på impuls og uten det minste planleggingsstyr og konvensjoner, mens du elsker mer enn himmelen, solen, havet og universet på en gang. Det gir mening. Det gjør noe veldig fint med deg, og selv om du ikke skulle få noe som helst til å fungere senere... Så har du i det minste minnet fra brygga, ikke sant. Dessuten slapp du taler - og polonese!
Kunne ha fortalt
om dager på kaikanten
om balansegangen der
om solskinnsdypet som snor seg
og aldri snakker i gåter
men løser dem

-Falkeid-


Ηχώ - Ekko var egentlig en (kvinnelig) nymfe. Hun var forelsket i den vakre Narkissos, men når han ikke gjengjeldte hennes kjærlighet ble hun så hentæret av lengsel at alt som var igjen av henne var stemmen i form av et ekko.

Bildet jeg har fortalt om ble tatt der den greske mytologien forteller at en annen nymfe, Salmakis, levde. Hun ble så forelsket i Hermafroditios at hun ba Olympens guder om å smelte dem sammen til ett individ.
Den røverhistorien skal jeg (kanskje) fortelle en annen gang.

13 kommentarer:

lotten sa...

Du skriver så vakkert.

Rockette sa...

Tusen takk, lotten!

Anonym sa...

Sier om Lotten, dette var vakkert og varmt skrevet! :o)

Anonym sa...

Vakkert var min første tanke også. Og mye annet som jeg tror hører hjemme i en annen samtale et annet sted. :)

Jeg fulgte linkene tilbake og forstår mer nå av det jeg har lest her tidligere. Spennende... og vakkert, som sagt. :)

Rockette sa...

Tusen takk, Goodwill og Lothiane. Jeg får litt boblehjerte av dere også, kjenner jeg:-)

De samtalene gleder jeg meg til, Lothis! Egentlig skulle vi jo sittet der ved havet, vettu...

Ujevne tanker sa...

Nå ble jeg glad og trist på en gang, Rockette. Trist for det som har vært, men glad fordi jeg mener det er fint å ta vare på det som er verdt. Det er ikke å leve i fortiden - det er fortiden som former oss, og den vil alltid være viktig inni oss.

Rockette sa...

Å, det var en vakker fomulering, Anett: det som alltid vil være viktig inni oss

Anonym sa...

Nydelig!
Det er nesten så jeg kjenner Middelhavets saltvann størkne på kroppen under kveldssolen, sammen med den jeg elsker...

Takk for en sommerkveld i vintermørket!

Rockette sa...

Tusen takk skal du ha, Heidi!

Anonym sa...

Jeg har mange dårlige gamle sanger på ipoden, fordi de minner meg om noe fra fortiden, som dermed gjør dem verdt å høre på lenge etter. Sånn kan det være med bilder også, det trenger ikke være det fineste bildet, om det bare ligger en historie bak :)

Rockette sa...

Ja, ikke sant, Minneapolise!
På spansk sier man noe slikt som Qué es la memoria sino el idioma de los sentimientos
Litt krøkkete oversatt blir det ca "Hva er minner om ikke følelsenes språk"

...og nå ble jeg enda mer mushy kjenner jeg:-S

Anonym sa...

Ja... jeg vil sitte ved havet og prate med deg, du vakre menneske. :)

Blir visst mushy jeg og.

Jeg har natteranglet igjen, så kroppen er sliten. Men en dag snart... så sitter vi og prater, om enn ikke ved havet så ikke så innmari langt unna Oslofjorden. (Alt er relativt.) Dessuten tror jeg vi kommer til å ha havet inni oss...

Ellers må jeg si at jeg er litt som Minneapolise, for meg er det mye gammel musikk som spilles på nytt, nettopp fordi det er mange, gode minner forbundet med dem. :)

Rockette sa...

MushyMamas:-)