lørdag, februar 09, 2008

Arrrghhh!

Hvert #$%&føkkings#&%$ år det samme; Jeg sier til Anka, den smarte regnskapsfe, at jeg skal klare momsregnskapet selv. Hvor #$%&føkkings#&%$ vanskelig kan det være å ta det jeg har fakturert av moms og trekke fra det jeg har betalt i moms, taste det ned og svisje inn på Altinn?
Veldig vanskelig, viser det seg, hver #$%&økkings#&%$ gang!

Jeg har brukt opp familiearven i ekstratimer i matte, jeg har vært selvstendig næringsdrivende i 9 år og før det var jeg leder med budsjettansvar hos flere arbeidsgivere. Men jeg klarer altså ikke å få momsregnskapet mitt til å stemme med Altinns kriterier for hva den vil godta.

Øyner jeg en utvei? Nederst på #$%&føkkings#&%$ skjema RF-0002 er det et felt med "Tilleggsopplysninger/ forklaring til avvik i postene over"
Noen som har en god forklaring jeg kan skrive ned her? Selv har jeg bare kommet opp med: "Jeg er dummedummedummedum", alternativt; "Jeg kan tegne, og burde strengt tatt ikke forklare noen ting som helst", eller "My dog ate my regnskap".

Jeg har forsøkt å spørre Mac'en min, men den vil helst bare kreere og leke.
Touchscreen med forklarende ikoner og illustrasjoner jeg kan klikke på i steden for å regne ut ting selv, hadde vært kult...



Post scriptum: Det har kommet meg for øre at fristen for innlevering av mva-regnskap er flyttet til 10. mars. Jeg har sannsynligvis ikke skjønt noe mer innen den tid, men er jeg riktig flink kan det hende jeg klarer å bitche nok om det slik at noen forbarmer seg over meg :-D

PPS: Så flink er jeg til å bitche at jeg allerede har fått tilbud om hjelp. *klappe selv på skulderen*

9 kommentarer:

Anonym sa...

I'm sorry madam...men dette er altså ikke noe som en stakkars ingeniør som meg kan hjelpe deg med... :-(

Anonym sa...

Om det er noen trøst så er skjemaene på Altinn som regel gresk for meg. Hva er det som er galt med å sende inn momsregnskapet sirlig skrevet på en noenlunde ren serviett, egentlig?

Rockette sa...

Oh, thank you sir Goodwill. Jeg synes det hjelper at du titter innom:-)

Det er en trøst, Håkon:-)
Jeg kom på at du nevnte i fjor at det er en ide å få noen som kan slikt til å gjøre det for seg. Det er akkurat som jeg fortrenger fra år til år hvor frustrerende det er:-D

Nuh har den gode regnskapsfe forbarmet seg over meg, så nå kan jeg bruke hodet mitt til ting jeg kan. Som, æh, er ganske mye annet...

Anonym sa...

For det første: UNNSKYLD at jeg ler høyt av det du skriver.

For det andre: Digmes serviettforslag er ufattelig bra! Ja til levering av alle papirer til stat/kommune på servietter. :)

For det tredje: Kjempefint du har fått tilbud om hjelp, for dette her er gresk for meg og. Huet mitt er ikke bygget for noe som minner om matte/regnskap. Ikke for hukommelse heller. Sønnen min har lært at vi bruker 10 % (av hjernens kapasitet?) til tenking og 90 % til hukommelse. Jeg tror det har skjedd en feil hos meg; Jeg husker med 10 % og tenker altfor mye.

Anonym sa...

HAHA! Katteklør på touchscreen tror jeg ikke jeg anbefaler, altså!

Jeg tror ikke det er du som er dum, jeg tror helt sikkert det er ALTINN som er noen intrikate småjævler fra helvete.

Anonym sa...

:-D
"My dog ate my regnskap"

Kan jeg låne den setningen på jobb?!

(Lykke til med de ekle tallene..)

Rockette sa...

Hehe, Lothiane - le i vei. Vi blondiner aim to please:-)
Jeg synes også Håkons serviettforslag var glimrende.

Nå må jeg bare ha valiumen og portvinen klar til den gode regnskapsfe. Det er egentlig utrolig at hun tar på seg oppgaven igjen og igjen, for systemet mitt for kvitteringer og slikt er ikke akkurat i skjønneste orden...

Hihi, Isk:-)

Klart du kan Cat:-) og takk

Anonym sa...

"Nå må jeg bare ha valiumen og portvinen klar..."

Ost og portvin, tror jeg det var, Rockette. (Gjerne portvin og blåskummel ost for min del, men rn tørr ost er kanskje å foretrekke når man skal bla i bilag.)

Bilag i skoesker pleier å fungere ganske greit, egentlig, bare husk på å ta ut skoene.

Rockette sa...

Skummel, blå ost Håkon? Greit du skal få skummel ost, men jeg tror regnskapsfeen foretrekker Frognercoctail (valium+portvin) når jeg fisker frem bilag fra sko såvel som esker:-)