onsdag, august 20, 2008

Fryd

Jammenjammen, jeg kan ikke blogge nå, altså. Når hodet våkner akkurat i tide til mine litterære helters nyutgivelser. Nå som kroppen begynner å lystre, og bare det å kjenne følelsen av å mestre ting, - noe så banalt som balansen på en sykkel, er synonymt med boblehjerte.



Jeg har jo syklet før, liksom, men nå er det som å sykle for første gang og forbundet med en fryd så sterk at jeg nesten ikke holder det ut, så sterk er den. En fryd mye sterkere, faktisk, enn da jeg lærte å sykle som barn. Og nå har jeg ovenikjøpet mye kulere sykkel en den kjipe jentesykkelen med sommerfugler og tre gir som jeg hadde da.

Det virker muligens litt snodig. At jeg skriver om fryd, mener jeg. Det har vært fire føkkings år, og jeg vet ikke hvor mye lengre. Var jeg en hest hadde noen skutt meg for lenge siden. Men jeg er ikke hest, og ingen har skutt meg ennå, og kanskje kommer det en dag snart da jeg er glad for akkurat dét.

Jeg kan sykle!

Og det fyller meg med en fryd nesten like sterk som når jeg boltrer meg i Saabye-Christensens svingende ordkunstnerunivers:
Strøtanker; - tanker strødd tilfeldig langs drømmenes parseller, der de gror som ugress og mareritt

Dette visste du sikkert ikke, men jeg er Kim Karlsen. Jeg har jugd på vekta, og blybeltet er for tungt. Sånn har det hvertfall føltes litt innimellom; - livet.
Og nå våkner Kim Karlsen tannløs, arrete og uten hukommelse på et hotellrom på Sortland, med få eiendeler, blant annet en syvende sans med fire telefonnumre uten navn. Det ene er hans eget.
Og snøen var grå og hang på skrå som et skittent gitter i luften

Jeg er dypt og inderlig forelsket i Saabye-Christensen. Bare det at han kan komme på å fortelle, plutselig og uforvarende midt i en setning at den perfekte meteren ligger i et hvelv i Paris. Er det ikke fantastisk! - Han eier ordene, og deler så raust av dem. Jeg sluker hver aforisme, anakronisme, metafor og rekvisitt.

Jeg frydes! Og det finnes ikke noe skrekkblandet her, bare ren og skjær glede. Akkurat nå.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kos deg, både med syklingen og med boka! :)

Kanskje ikke ta den like langt som hun i videoen? ;)

Anonym sa...

Deilig å lese om fryd! Det er en så herlig følelse man burde hatt mer av!! :-)
Og boka skal jeg definitivt bestille, gleder meg!

Anonym sa...

Ja, dette hørtes bare helt herlig ut!
Garulerer med din føste sykkeltur på 4 år.
Det er 2 år siden jeg klarte å sykle, kanskje jeg skulle prøve å se om jeg klarer å holde ballansen!?
Muskler, hva er det?Hehe:-)

Anonym sa...

Den boka har jeg allerede lagt paa oenskelista, men faar den neppe foer til jul - med mindre jeg 'jukser' litt selv foer den tid:) Hvis du vil til Sortland og se sporene etter Saabye kan du jo titte her hvis du vil.

...og sykling? Det kan faa deg hur laangt som helst; sykling er frihet og jeg har sykla hele livet mitt og kjenner likevel igjen fryden du beskriver:) Enjoy enjoy, det er deg vel unt!

Anonym sa...

Hmmm.. Litt usikker på den eh.. musikkvideoen, av mange grunner. Når begynte feks George Clooney med storfehold? Osv, osv...

Men fryd? "Fryd ligger og venter på deg, bak neste sving." Det er sant Rockette. Så godt det var å lese dette!

Ellers har jeg lest "Beatles". Og "Maskeblomstfamilien". Og "Jubel". Men jeg skal lese mer! Fryd ligger og venter på meg også, bak neste sving...

Rockette sa...

Lothis: thanx honey. Men hvorfor ikke?;-) Tror du ikke frognerfruene tåler det? *knis*

Ja, gled deg, Cat! Den er super!

Takk, Tordenlill!
Kom hit en tur da, så øvelsessykler vi - hehe.

Åh, jul er lenge til, alterego.... Takk for link. Nå skjønner jeg hvor han har hentet Blå-poesien sin fra!

Øh, "musikkvideo" i kursiv, Earl? :-D
Er ikke hun dama litt kul?
Lykke til på den frydefulle ferden

Anonym sa...

For all del; dama er kul, og videoen ga meg så absolutt lyst til å ta en tur i det fri. Slik sett var den jo veldig inspirerende :o)

Håper du får mange fine og frydefulle opplevelser fra sykkelsetet i tiden framover Rockette!