torsdag, september 21, 2006

Rock star

Det hender jeg overdriver og det hender jeg underdriver. Uten at det er løgn eller drama av noe slag. Sannhet med modifikasjoner, alternativt selvironi, kalles det.
Hvis jeg for eksempel påstår at jeg har fått kjempepupper etter å ha gått opp i vekt, betyr det egentlig bare at b-cupen har begynt å stramme litt. Ingen skade skjedd (Med mindre jeg er invitert på blinddate med en veldig puppeglad mann. Men det er jeg ikke, og det hadde vel uansett ikke gjort så stor skade?).

Verre er det når andre overdriver på mine vegne.

I anledning mitt erstatningskrav til Norsk Pasientskadeerstatning har jeg fått innsyn i alle legejournalene mine. Blant annet en epikrise fra en splitter gal psykiater jeg var hos en gang på 90-tallet.
Man kan jo undres hva en psykiatri-journal fra 1996 gjør i en sak om en sykehustabbe i 2004, men slik funker altså systemet. Alle dine tidligere vondter skal granskes og vurderes av folk som ikke kjenner deg og som ikke har forutsetning til å få et korrekt bilde av sykehistorien din, slik at de kan forkaste søksmålet ditt som sludder og skylde på noe annet. En influensa i 1994, en eksistensiell krise i 1997. Alt kan brukes.

Psykiateren, la oss kalle henne dr. Ruth, har omskrevet det at jeg reiste mye i ungdomsårene samt forsøkte ulike (lettere) illegale substanser til å bli: "Rockette har en fortid med utsvevende livsførsel og omfattende narkotikabruk".

Jaggu. Det får meg nesten til å høres litt interessant og rocka ut. Kate Moss og Keith Richards kan slenge seg i veggen.

Dr. Ruth er en sånn skikkelig satt, grå mus som sannsynligvis ikke har opplevd så mye her i livet. Da kan man kanskje mene at et par stripesnortinger er omfattende narkotikabruk og at åtte år på loffen er selve definisjonen på et utsvevende liv. Men jeg lurer på om dama ikke har en aldri så liten dramatiserende personlighetsforstyrrelse.

Legens overbevisning er ikke alltid i samsvar med pasientens virkelighet, med andre ord. Da er det betryggende å vite at Legeforeningen nå ønsker å begrense bruken av legejournaler i forsikringssaker.

Jeg undres over hvordan saksbehandlere hos NPE har ressonert når de konkluderer med at det ikke finnes sammenheng mellom operasjonsskader/ sykehusinfeksjon og ME.
De tror sikkert jeg har partajet hjerne og kropp ut av funksjon og først fått reaksjonen tilfeldigvis samtidig med en operasjonsskade 17 år etter.

Nuvel. Så har jeg i det minste et frynsete rykte jeg kan kokettere med overfor lettsjokkerte folk.
Teenage angst has paid off well / Now I'm bored and old.
-Nirvana-

14 kommentarer:

Anonym sa...

"Fordelen med å leve i ett åpent samfunn er at hvis ikke du selv veit ka du driv med, så veit iallfall alle andre det"

Godt å vite at det alltid finnes de som bare med et litt overbærende enkelt "forståsegpå" blikk kan forklare alt!

Så nå er det nok ikke lenge før sladderpressen, med sin nyansatte sannhetsviter/jouranlist "Dr.Ruth" tar kontakt for å få vite om du møtte Mette Marit i ditt tidligere liv, og viss du ikke sier noe så kan de jo bare lage en historie..

Men ryktet er jo litt kult da, det Rocke(tte)r liksom ;)

Rockette sa...

Jepp - sex, drugs& rock'n roll:-D
Mette-Marit er som speiderpike å regne i sammenligning med The Rockette...

Tvilsom Tvisynt sa...

En vært sjokkerende livsførsel!! Jeg vurderer å melde meg ut!


(men jeg er skrekkelig usikker på hva jeg melder meg ut av.)

Rockette sa...

Men Eirik da. Du kan vel ikke melde deg ut av Støtteforeningen for slække, avdanka Rocketter?

:-(

Anonym sa...

Så har du bedrevet utagerende festing i dine år på rømmen/loffen?

Rockette sa...

Tja, Sadie. Er det nå jeg bør benytte anledningen til å skape meg en aura av avdanket party-girl?:-D
"Den falne kvinnen", liksom... Hehe

Anonym sa...

Da kan man kanskje mene at et par stripesnortinger er omfattende narkotikabruk og at åtte år på loffen er selve definisjonen på et utsvevende liv.

Akkurat det høres jo ikke ut som "lettere" illegale substanser.

Rockette sa...

Neivel...?
Hva synes du det høres ut som?

Anonym sa...

Jeg ikke den samme anonyme, følgelig kan jeg ikke svare på hans eller hennes vegne. Men for meg lyder snorting av et par striper som inntak av amfetamin eller kokain.

Begge plasserer seg innenfor kategorien tyngre narkotiske stoffer.

Rockette sa...

Jeg antar at du her mener strafferettslig sett?

Sentralstimulerende stoffer var på nevnte tidspunkt lovlig å bruke i Spania.

Dette blir uansett et sidespor.
Mitt poeng var at å ha prøvd kokain og marijuana ikke kan kategoriseres som omfattende narkotikabruk

Anonym sa...

Litt teit å tolke deg som at du stripa deg dagen lang, ja.

Anonym sa...

Enig med deg der, R.

~SerendipityCat ~ sa...

Jeg skrev en sak om NPE bl.a. i dag og linket hit fordi jeg visste at du hadde mye bra poster om NPE. Og jeg måtte bare si at denne posten er altså så "deg" og jeg lo høyt og godt for meg selv da jeg satt her og tenkte på deg som har partajet deg gjennom livet :-D
*Fnis*

Rockette sa...

Haha, Cat. det er vel ikke så lett å se for deg meg som partygirl når du stort sett bare har sett meg henge over sofalenet/ cafébordet? :-D
Here u go:
http://4.bp.blogspot.com/_x2j-MEsl1rM/Rq4q3hKlj2I/AAAAAAAAAEw/I8nW9z-vdQE/s1600-h/glam_guide.jpg

Supert at du skriver om NPE. Jeg tenkte også på det, men når jeg så linken din til meg, tror jeg kanskje jeg har skrevet nok... Jeg vil heller ned til NPEs lokaler og skyte saksbehandlerne i rompa med stiftepistol... Væ'me?