lørdag, mars 01, 2008

Vårrengjøring

Jeg har ufattelig mange skap og kott. Der slenger jeg inn de underligste ting, med intensjoner om å gi bort/selge/resirkulere bare jeg får summet meg. Ulempen med det er at jeg er ørlite treg med praktiske ting. Pluss at hybelkaniner også sniker seg inn i lukkede kott. Det må med andre ord ryddes og vaskes litt innimellom.

Selv om jeg har en lite nostalgisk forhold til ting og tang, er det noen greier jeg ikke klarer å kvitte meg med. Som min aller første Mac; en Macintosh SE fra 1987 med hele 20Mb harddisk, 8Mhz systembuss og 9" skjerm. Top of the pops, med andre ord.

På maskinen har jeg både Word, Excel og PageMaker samt et enkelt tegneprogram jeg ikke husker navnet på. Jeg brukte den mest til å skrive på. Store ideer og geniale manuskripter ligger lagret på denne harddisken.



Macen starter som bare det, men jeg har rotet bort kabelen til tastaturet og får derfor ikke åpnet filene som ligger på den:-(
Er det noen som har en ide om hvor man kan få tak i en slik kabel? Hvis noen kan hjelpe meg å skaffe en, lover jeg å publisere :into orbit-blogg anno 1987. Vi snakker genial prosa av høy litterær kvalitet her altså - jeg lover! Ut fra det jeg kan se på skjermbildene som kommer opp når maskinen skrus på, er det arbeidstitler som "Nemesis", "Med stein i skoa" og "Den siste historien" der. Høres ikke det spennende ut, kanskje?

For de som er interessert har IDG testet Mac SE mot dagens MacBook Pro, og SE'n kommer slett ikke dårlig ut av testen:-)

9 kommentarer:

Anonym sa...

En kompis har et dusin slike i uthuset på hytta. Kan be ham ta med en kabel neste gang han drar dit.

Anonym sa...

Oi, nå ble jeg nostalgisk og tenkte litt på min aldrende italienske venn Olivetti, eller bare Olli som vi kalte ham hvis han oppførte seg bra. Det gjorde han sjelden..

Han var monokrom husker jeg (grønt/hvitt!), og skjermstørrelsen kan jeg ikke erindre. Men den gedigne harddisken på 10 MEGAByte husker jeg enda ;o) Og så kunne han programmere - i Pascal!

Håper du får tak i nødvendige kabler til din gamle Macvenn (evt fra uthuset..?), for geniale Rockette-manus fra 80-tallet lover bra :o)

Rockette sa...

Ey kult, Luka. Tusen takk:-)

Haha - Olli og Mac:-D
Hvor har det blitt av deg forresten Earl? Savner bloggeriene dine!

Sexy Sadie sa...

Den datamaskinen jeg skriver på nå er min første maskin. Jeg var en late bloomer når det kom til IT.

Jeg var 26 år da jeg satt ved en computer første gangen. Fattet ikke bæret, kunne ikke slå på en maskin gang. Skulle liksom lære Word og Excell til noe som het Datakortet.

Jeg har aldri hatt bruk for det, (jeg stod med glans) men det satte meg på sporet. Jeg skulle lære mer data.

Og det har jeg gjort.

Hilsener Sexy Sadie

Rockette sa...

Å, Sadie. Jeg trodde du var en skikkelig dataentusiast, jeg:-D
Kult nytt nick, forresten

Anonym sa...

Håper du får tak en sånn kabel, dette er artig!

Jeg fant nettopp et bilde av meg sittende ved familiens første pc. Det må ha vært i 86-87. Noe sånt. Tiki data... det var greia. Aner ikke hva slags spesifikasjoner den hadde, men den kunne spille sjakk og snake med oss, vi kunne programmere i basic og den spilte melodier. Det var helt strålende! Vi hadde noe tekstbehandling også, men jeg kan ikke helt huske om jeg skrev noe spesielt... det er i så fall borte for alltid. :)

=Anja sa...

-----------------

Beklager sterkt at j har forsuret tilværelsen din borte hos Esquil-
Rockette
Selv om det ikke var vondt ment så var det utrolig tankeløst gjordt
Ser det no i ettertid

Mvh Anja
Slutt

Callan sa...

Hyttemannen har greid å tenne på håret sitt og ble lagt inn for brannskade, så hytteturen må nok vente. Røyking er som kjent farlige saker.

Har imidlertid greid å mobilisere en kabel til midlertidig utlån hvis nødvendig. Ellers ser jeg at de selger slike på ebay fra 1 cent og oppover:

http://cgi.ebay.com/Apple-Macintosh-ADB-Keyboard-Cable-Male-to-Male-4-Pin_W0QQitemZ220211301107QQihZ012QQcategoryZ42160QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Ujevne tanker sa...

Dette tegneprogrammet, var det noe sånn som claris el.l, tro?
Jeg fikk min første Mac rundt 1993, mener jeg. Oj, så stolt som jeg var! Jeg lurer på om den er plassert et sted i barndomsheimen fortsatt.