søndag, mars 04, 2007

Ping på åremål?

Det minner meg egentlig litt om da jeg kom hjem til Norge og ble sammen med en Bygdøy-gutt. En veldig borgelig sådan. Vennene hans kom i par og het ting som Tutta og Preben. Jeg kødder ikke.

Det var nesten litt eksotisk for meg. Jeg satt musestille med mitt fineste smil på coctailparties, krepseparties, spekematparties, og lange kvelder med TP og GT. Stadig vekk dukket spørsmålet opp om vi ikke skulle spleise på en hytte på Åremål.

Jeg lurte veldig på hvor Åremål var, men jeg bare satt der med mitt fineste smil og ventet på nærmere geografisk beskrivelse. Som ikke kom. Og alle snakket entusiastisk om denne fantastiske hytta vi skulle dele på Åremål.
Jeg gikk hjem og kikket i atlaset, og tenkte at Åremål sikkert var et sånt litt hemmelig, veldig fint sted. I atlaset var det hvertfall ikke.

Dette åremål-spørsmålet ble litt som kinesisk vanntortur, helt til Vips en kveld utbrøt etter oksestekmiddag og litt for mye rødvin hos K&M på Nordberg: "Jammen, HVOR ER ÅREMÅL DA???"

Puh. Dette orker jeg ikke mer. Siden Vibeke ikke er her og kan spørre for meg; HVA er PING og hvor gjør man det? (for jeg har jo etterhvert skjønt at man skal pinge...)

21 kommentarer:

radiohode sa...

Jeg tar deg på ordet: PING er å si fra til steder som www.bloggrevyen.com at du har postet en ny post. Hvis du titter i overskriften i bloggrevyen så står det noen punkter der, Ett av dem er PING. Der kan du lese hvilken "kommando" du må sende for å vise at du har "skrivi noe sjæl".

Hvordan du gjør det automatisk fra din blogg vet jeg ikke. Spør http://zavapalmer.blogspot.com for hun har samme plattform og pinger så det griner etter.

Vi har forresten hatt hytte på Åremål. Ikke noe spess, akkurat. Mye enfold.

Løkke tell med pingingen

Rockette sa...

Tusen takk, radiohode. Det er bare at jeg ikke får det til... Det kommer opp en feilmelding:

Skjemaet var ufullstendig eller feil utfylt - vennligst prøv igjen.

Men kanskje Blogger gjør det automatisk? Hva er f.eks. RSS-feed?

Anonym sa...

HAHAHA! Jeg kan se deg for meg med atlaset for å finne Åremål! Er ikke det i Sverige, da?

RSS-feed er det vi alle har, og som gjør at jeg kan se når du poster på bloglines, f.eks. Utover det...

Jeg er av de som aldri har vett på å pinge bloggrevyen et all, men leserne kommer jo likevel, så jeg er lykkelig utvitende om hvilke fordeler jeg da ville fått.

Jeg synes kort sagt jeg har mer enn nok lesere uten.

Rockette sa...

HAHA - ja ikke sant, Iskwew.
det er veldig rart altså, for jeg pleier ikke å være redd for å dumme meg ut - det gjør jeg hele tiden. Men det var en stemme innerst inne som sa at det var ganske blondt av meg å ikke vite hva åremål er...

Anonym sa...

På den annen side har du jo sett i bloggen min i dag hvor dumme disse Preben-gutta er... det går godt utenpå å ikke vite hva Åremål er.

Anonym sa...

Jeg kan aldri tenke meg hytte i det hele tatt og i alle fall ikke dele en med andre. Sånt blir det styr av...

Rockette sa...

Jaaa. Egentlig burde jeg skrive litt om dem på bloggen altså. Jeg har masse festlige historier fra mitt bytryneliv...
:-D

Tvilsom Tvisynt sa...

Jeg vet hva åremål er for jeg har studert og sånn. Men jeg har virkelig aldri hørt om Ping på den måten det er snakk om her.

Det er tøft å være sånn passe blånd :-)

=Anja sa...

Tusen ting jeg ikke vet om div. datauttrykk- og det synes j stort sett er befriende:o)når j tenker meg om-

Rambukk sa...

Jeg kjenner jeg begynner å glede meg til bytrynepostene!

Lothiane sa...

Hahahahahaha! :D

Åååh, så godt å lese denne posten, Rockette. Jeg trodde jeg var eneste blogger som ikke ante hva ping er. Eller rss-feed og alt det andre styret jeg ser det blir referert til. Da føler jeg meg skikkelig blånd. Spurte nettopp Beate om det med ping og fikk et svar. Jeg tror jeg kanskje muligens forstår litt mer nå, men jeg tror ikke jeg er helt komfortabel med å skulle pinge selv ennå.

Ellers har jeg veldig lyst å høre mer om Preben og Tutta og alle vennene deres. Fornøyelig åremålshistorie! :)

Lothiane sa...

Nå har jeg gjort min første ping! Og det virket. Plutselig lå jeg på topp inne på bloggrevyen med Darth Vader og meg. Jess, for en pangstart! Godt det var det mest seriøse innlegget mitt som ble lagt ut.

Unni sa...

Så festlig! Hadde Tutta blond hestehale, perleøredobber og rosa pen genser med nystrøket hvit skjorte under?

Skjønner at jeg er helt utenfor i bloggeverdenen - men det gjør ingen verdens ping.

radiohode sa...

Du spurte om hva rss er og fikk ikke noe svar fra de andre, så here we go.

rss er et format som kan brukes for å dele (tekstlig) innhold mellom nettsteder. Når du har rss på bloggen din, så gjøres det du skriver tilgjengelig for verktøy som kan lese rss-feed. (De må dog vite hvor de skal lete, disse verktøyene.)

Jeg har et sånt verktøy på min pc, og når jeg starter opp verktøyet kikker det gjennom alle rss-adressene jeg har lagt inn og viser frem en liste over nye poster som jeg ikke har lest. Så kan jeg velge mellom å lese posten i et eget vindu i rss-leseren eller jeg kan starte en nettleser. Noen nettsteder gjør at du kan lese såkalt rss-feed på et sted.

Så du trenger ikke gjøre noe for at andre skal kunne lese din rss-feed, såfremt du har skrudd den på en gang for alle.

Når det gjelder feilmeldingen på pingingen så er det noe informasjon du mangler. Jeg vet ikke hva som mangler, men jeg tror du må ha følgende som et minmun:
- bloggens navn
- url / adresse til posten du vil pinge (hver post må pinges for seg)
- artikkelens tittel (noen ganger hentes den automatisk?)
- utdrag fra posten (hentes av og til automatisk?)

se f.eks. her: http://bloggarkivet.net/ping/

Jeg er ingen ekspert, så det kan være at jeg er upresis eller tar feil. Lykke til.

Rockette sa...

Jepp, Eirik. Kan ikke både være pen OG intelligent vet du;-)

Enig med deg, anja

Haha, Rambukk. Det spørs vel om noen vil lese om en avdanket bartenders viderverdigheter fra 90-tallet:-D

Tihi, Lothiane. Det er mulig det kommer mer om Tutta og Preben. Jeg har allerede begynt å øve ved å draaaaa på vokaaalene og si meget, efter og sne og sånn:-)

Ja, det hadde hun Unni! Hehe, du kjenner henne du!:-)

Tusen takk nok en gang, Radiohode. Jeg mistenker at pingen ikke funker fordi jeg sitter på mac. Og jeg merker at det ikke er så nøye. Men nå kjenner jeg det minste teorien bak:-)

Anonym sa...

Jeg synes ping er best med sukker og melk på jeg... ;)

trine40 sa...

Dataping er ennå ikke utforsket hos meg, og ping med melk og sukker er kun et barndomsminne...

Bytryner møter jeg rett som det er, og jeg gleeeder meg til du deler flere historier med oss:)

Ønsker deg ei herlig helg!

Anonym sa...

Åh, jeg er så glad for at du spurte om disse tingene, for jeg har også lurt veldig, men ikke visst hvem jeg skulle spørre. Og så fint at Radiohode hadde så gode forklaringer. Nå føler jeg meg litt mer opplyst :-)

Anonym sa...

Jeg ble litt skeptisk her om dagen da jeg fikk vite at jeg skulle ha oplæring av en ny kollega på jobben som het Preben.

Heldigvis var han avgått feskarglunt fra Vesterålen.

PING?
PONG!

Som Spider Jerusalem kan du også få tilgang rett inn i "The syndicalized Newsfeed" ver. 31.4 i 2035. :)

Mailprogrammet mitt (Mozilla Thunderbird) varsler meg med et PLING! hver gang du trer en tråd i livet og tilværelsen ved å skrive i bloggen din, Rockette. :)

Rockette sa...

Du slette tid, G:-) Hvem er Spider Jerusalem?

Anonym sa...

WDY(F)GI? :)

Spider Jerusalem er en skribent/journalist som er hovedpersonen i den futuristiske serien Transmetropolitan skrevet av Warren Ellis.

:)