fredag, juni 22, 2007

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige

Viktige ting kan ikke sies for ofte. Spesielt de tingene som ikke når frem uansett hvor instendig du formidler dem.
Hos noen mennesker går ting inn det ene øret og ut av det andre: Det er i og for seg greit. Da vet du at de ikke bryr seg noe særlig. Hakket verre er dem det det ikke går inn hos en gang. De tar seg ikke bryet med å høre etter hva du egentlig sier, for de hører uansett bare det de vil høre, og smeller av med voldsom kraft før du får sagt pivv.

Jeg har sagt det før, og jeg kommer sikkert til å gjenta det framover: Jeg har ingen tålmodighet med mennesker som tror de eier sannheten!

Det er faktisk ikke slik at mine meninger er "fundamentalistiske" selv om jeg mener noe annet enn deg. At jeg er motstander av en ting, betyr ikke at jeg nødvendigvis er blind for de positive aspektene. Jeg har bare valgt standpunkt ut fra mine verdier.

Vi har alle våre egne livsanskuelser, erfaringer og verdiprioriteringer. Og den enes er ikke nødvendigvis mer høyverdige enn den andres.

Jeg kan kanskje si at jeg ikke forstår dine, men jeg sier ikke at du tar feil. Det hadde vært fint å bli møtt på samme måte.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hear, Hear! Så lenge det er så få objektive sannheter som det faktisk er, så betyr det at folk ser ting forskjellig.

Rockette sa...

Ja, ikke sant, Isk! Skal det liksom være så føkkings vanskelig å forstå. Arrggghh

:-)

(nå følte jeg meg som i den Smoothiesreklamen: "Nå er jai veldig gla. Nå er jai lei meg")

Anonym sa...

Folk vakler på egen grunn, og din alternative sannhet virker sikkert truende i så måte. Og jeg forstår deg så aldeles godt i din oppgitthet, det er til å rive seg i håret av enkelte ganger. Slike folk er det best å ikke inngå meningsutvekslende dialog med - med mindre du har for mye energi og tid du skulle ha brent av da ;-)

Rockette sa...

Haha:-) Tid ja...

Jeg prøver å la være, men noen ganger lar jeg meg provosere til å argumentere for meningene mine. Problemet i aktuelle diskusjon var at vedkommende bare slang ut av seg masse gruff og forsvant...

Godt jeg har dere å slenge mitt gruff over *knis*

Anonym sa...

Er det få objektive sannheter? Jeg er enig innleggets hovedbudskap (?), at man burde lytte og ta inn over seg det folk argumenterer med, ikke bare sitte og forberede det man selv skal si. Og det er ingen som krangler på at folk ser ting forskjellig. Men blir det noe bra hvis alt er relativt, avhengig av ståsted. Jeg pleide å krangle med ei jente en gang som (nesten) bokstavelig talt kunne finne på å si: "Ja, ja, jeg sier nå i alle fall at Alta er i Nordland, og det er nå MIN sannhet".
DET var sinnsykt irriterende.