søndag, mai 04, 2008

Daily Rant

Hoi bloggolegaer! Rocketten er altså back from rehab. Ganske langt fra rehabilitert, men det er en annen historie.
Jeg ville bare takke for alle kommentarer på mobilbloggingen. Det har vært verdsatt! LuvvY'all.

Det er igrunnen på høy tid å komme i gang med litt konstruktiv blogging igjen, men jeg får det ikke helt til. Hver gang jeg prøver, er det noe som bremser meg.
Har du noen gang hatt det sånn at visse ting irriterer deg så kraftig at du rett og slett blir litt målløs?
Gang på gang har jeg prøvd å overkomme tausheten ved å skrive konstruktivt og avmålt om irritasjonsmomentene, men så blir det liksom ikke dreis på det. Jeg har forsøkt å ignorere det, heve meg over, men får liksom ikke det helt til heller. Nå har jeg kommet til at jeg kanskje bare må øse ut av meg litt gruff for å kunne fortsette å blogge, so here we go; Peace&Love.

Til Gretten Gubbe no. 1, adresse Bloggeby:
Jeg er dritt lei av mennesker som mener de har noe å lære meg, eller synes jeg bør settes på plass. Spesielt hvis det helt åpenbart er de som trenger å lære/settes på plass.
Ting er ikke alltid åpenbare. Subtilitet, metaforbruk og kreative vendinger kan være bra ting.
Hvis jeg f.eks. bruker et begrep som overskrift til en bloggpost som _tilsynelatende_ ikke har med blogginnholdet å gjøre, betyr ikke det at jeg ikke har skjønt begrepet. Før du bruker energi på å belære meg, kan du jo for eksempel spørre hvorfor jeg har brukt akkurat det begrepet. Mailadressen står oppe til høyre.

Til legestanden, representert ved Gretten Gubbe no. 2:
(Jeg har begynt på et mer konstruktiv tilsvar til leder i Norsk nevrologisk forening, Ole-Bjørn Tysnes' kronikk i lørdagens VG, men først _må_ jeg bare howle dette:)
Jeg er dritt lei av at folk som så åpenbart er totalt blottet for instinktiv intelligens, innsikt, innlevelsesevne og reell (livs)erfaring krever definisjonsmakt i forhold til folks ve og vel. Det er INGEN som forventer at noen skal forstå ALT, så det er helt unødvendig å komme med feilaktige konklusjoner når det er noe du ikke forstår. Et helt enkelt vet ikke eller unnskyld har mer hensikt. Så kan vi sammen stille adekvate spørsmål ved ulike problemstillinger, og forhåpentlig etterhvert komme til riktige konklusjoner.
Kronikker av denne sorten er egentlig bare bevis på at faglig tyngde og klokskap/dyktighet ikke nødvendigvis henger sammen slik det burde gjøre.


Sånn. Takk. I'll be back:-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg sukket bare da jeg leste kronikken. Spesielt da han anbefalte kognitiv terapi på det varmeste.

I bloggeland er det en del gretne gubber av begge kjønn, intet nytt under solen der. Jeg er redd det ikke finnes medisin for slike.

Rockette sa...

Hoi, Isk. Jeg har savnet deg! Håper du har det fint:-)

Ja, det blir en utfordring å ta for seg den kronikken. Den føyer seg bare inn i rekken av meningsløs skyttergravssynsing, samtidig som det blir litt vanskelig å sy han fast fordi han ikke direkte sier hva han mener om ME - det bare lyser overtydlig igjennom; "dette er en psykiatrisk tilstand".

Uffja - gretne gubber har friere spillerom på nett. Synd at jeg ikke klarer å ignorere dem...

Anonym sa...

Det er menneskelig å bringe litt gruff til torgs nå og da, særlig når du er et lysår unna gretten. :-)

Anonym sa...

Jeg har savnet deg også!

Jeg tror nok kronikøren er av Svendsen-skolen, ja. Dermed er diagnosen i seg selv bortkastet.

Rockette sa...

Hoho, Håkon. Du skulle bare visst:-D

Jepps, Iskwew:-S

Anonym sa...

*Klemme*

Få det ut, det hjelper jo! :)

Og kronikkforetakelsen synes jeg du har gjort på en flott måte. Du er god! Bra det finnes noen kloke hoder og skarpe tunger. ;)