lørdag, mai 02, 2009

Numb/Encore

Jeg liker Jonas Gardell. Han sier mye fint og klokt. En gang jeg så ham på tv, jeg tror det var i Skavlan, sa han:
Jag behöver kärlek och respekt. Dom som inte kan ge mig det, har inget i mitt liv att göra

Noen av oss er fullstendig ute av stand til å takle selv de minste krenkelser. Jeg er sånn, jeg orker ikke en gang den nedlatende holdningen fra Nav- eller helsepersonell før jeg faktisk blir fysisk syk av det. Av denne grunnen er det ekstremt viktig for meg at de menneskene jeg tar inn i livet mitt forholder seg til det faktum at jeg behøver omtanke og respekt.

Allikevel...

Innimellom svikter mennesker. De klarer ikke helt å forholde seg til andres autonomi, de kjører egoløpet sitt uten å forstå hvor stor skade de faktisk begår.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at jeg må bli litt sterkere, at jeg ikke må ta sånn på vei, at jeg har for høye krav til folk. Men jeg synes ærlig talt ikke det er for mye forlangt at vi alle skal behandle hverandre med omtanke og respekt. Vi er ikke alene i verden, vi har ansvar for hverandres velvære, ikke bare vår egen.

Det er mulig noen er sin egen lykkes smed. Jeg klarer ikke å være dét. Jeg tror ikke jeg ønsker å være det heller. Jeg vil bidra til noens lykke, og jeg vil at du skal bidra til min. Da blir den mer verdifull for oss alle. En skatt vi deler.

Hvis du ikke deler dette synspunktet, er det greit for meg, så lenge du holder deg langt utenfor min sfære.

Du har inget i mitt liv att göra

8 kommentarer:

Anonym sa...

Stiller en ikke krav til andre så ender en opp som utydelig. Klarer en ikke å gi kjærlighet og respekt, selv så er en ikke mer enn et skip som seiler forbi og forsvinner bak horisonten.

Og, det er en viss forskjell på blomster en har plukket selv og blomster en har fått, selv om de kan se nokså like ut.

Jeg blir i ettertenksomt godt humør av å lese denne bloggen. :-)

Anonym sa...

Jonas Gardell er klok. Veldig klok. Jeg følger hans tankegang - og din også!

Undre sa...

Uttrykket "Man er sin egen lykkes smed" får meg til å kaste litt opp inni meg, det får være måte på å gjøre andre mennsker små tenker jeg.

Irini sa...

Takk! Veldig godt sagt :-)

Rockette sa...

Veldig sant, Håkon!
Jeg blir i ettertenksomt godt humør av kommentarene dine :-)

Det er du også, Lothis. LuvvYa! :-*

Ja, det tror jeg også, Undre. Yak!
Uttrykket 'kaste opp inni meg' er herved adoptert :-)

Takk, Irini :-)

~SerendipityCat~ sa...

Jeg synes det er veldig vakkert og riktig det du skriver. Det har tatt meg noen runder, men jeg har også kommet frem til at jeg må være nøye med hvem jeg omgir meg med. Noen mennesker har så negativ energi at jeg blir fysisk tappet av å være sammen med dem, og da er det bedre å holde seg unna. Så er nå egentlig livet for kort til å bruke opp energien sin på folk som ikke gir noe positivt tilbake da :-)

AstridVU sa...

Jeg kunne ikke vært mer enig. Og selv om det er vanskelig å ta tydelig standpunkt noen ganger, så bør man absolutt gjøre det - for man skal gjøre hverandre gode og man skal gjøre hverandre godt. Heia karma, sier nå jeg :)

Unni sa...

Jeg fikk en gang beskjed av et godt og klokt menneske om at jeg ikke burde omgi meg med mennesker som ikke var bra for meg. Opplagt? Kanskje, men jeg gjorde det allikevel. Nå har jeg blitt flinkere.

Og ettertenksomt godt humør var særdeles treffende.

Forresten - er ikke den låta skrevet til Nina Karin Monsen?