fredag, august 21, 2009

Former infatuation junkie



Han sier at han ikke er redd for noe. Det tror jeg ikke noe på. Jeg ser redselen hans tydelig bak den eplekjekke fasaden. Redselen for å kjenne etter, for å knytte seg til, for å behøve noen, for at noen skal behøve ham. For smerte, - sin egen og andres. For å bli avslørt.

Hvordan kan jeg se dette så tydelig? Det er fordi jeg ser meg selv i ham. Kjenner lusa på gangen, kan du si.

Jeg har også vært en relasjonsløs fomlekopp. Jeg har i tillegg vokst opp med én. Min far var et fantastisk menneske, med mange visjoner og gode intensjoner, men han strakk aldri til, fordi han ikke strakk seg etter. Skal du strekke deg etter, må du kjenne etter. Det kan være svært ubehagelig.
Det å våge å være sårbar er en slags risikosport i dagens samfunn. Alternativet - kynismen, får vi dessverre dyttet på oss fra alle kanter. Du skal ikke behøve å føle smerte..det finnes alltid en quick-fix.. er mantraet. Jeg tror ikke noe på det. EarlGrey

Jeg befant meg i en litt delikat situasjon da det gikk opp for meg, - at jeg var i ferd med å bli som min far. Jeg ble nykter på et blunk. Jeg ville ikke være en sånn som briljerte, men skuffet og bedro og fomlet, jeg ville være ekte og sann og tilstede. Både for meg selv og andre.
Jeg vil ikke ende opp som en levende død med en søppeldynge av tanker i hodet og et kaos i hjertet. Jeg vil noe med livet mitt. Jeg vil elske. Jeg vil bli elsket. Jeg vil ha en så ren kjærlighet som mulig, og derfor alle de ubehagelige ordene. Jeg vasker meg og holder meg ren for morgendagen jeg vet kommer.HvaHunSa

Om jeg ikke tok første fly hjem, så hvertfall det muligste. Og jeg var nykter hele veien. Dette kunne jeg ikke finne ut av eller stå i på egen hånd.

Siden har jeg måttet venne meg til, knytte meg til og stole på. Det er litt skummelt. Jeg er ambivalent.

Noen ganger lengter jeg tilbake. Det er da jeg ser dem. Og jeg ser at de ikke har det bra, de relasjonsløse fomlekoppene.

Av to onder (eller goder, for den sakens skyld), velger jeg dette.

6 kommentarer:

Astri Ulland sa...

Lykke til, lykke til, lyke til!

Astri Ulland sa...

Den manglende 'k'-en er en ren slurvefeil, og har ingen dobbeltbunn

(kanskje 'lyke' betyr noe på et eller annet for meg ukjent språk, f.eks. gresk, som jeg forstår at du behersker..)

Anonym sa...

Sterkt..! Jeg er glad du valgte dette, og jeg følger deg der. Det er sikkert litt deilig å være "relasjonsløs fomlekopp", slippe å i det hele tatt tenke på disse tingene, men jeg misunner dem ikke. Jeg vil ikke være sånn!

AstridVU sa...

Utrolig tøft og godt skrevet innlegg. Jeg er sikker på mitt valg (og er glad du har valgt det samme nå), men jeg kjenner et par meget gode venner som er av typen relasjonsløse fomlere - og jeg skulle aller helst ønske de leste dette de også...

Rockette sa...

Tusen takk, titta.
Jeg er ikke så bevandret i gresk at jeg hadde visst hva lyke evt. betyr:-)
(mitt greske vokabular begrenser seg til uttrykk for å få mat, fin dag, vite hvor apoteket er og et par sjarmoffensiver:-)

Lothis, min vakreste hånni. Du er ikke sånn, det er jeg glad for. Og takk for at du er min venn!

Tusen takk, Astrid. Jeg er glad på dine vegne.
Du får sende en link til dem.
Vi må redde dem/ redde verden:-D

(øh, dagens googlepassord er 'dingle'. Skjult betydning? Det burde vært mingle)

Sunniva sa...

Amen! Jeg er livredd for å være sårbar selv, men alternativet er så mye verre, så jeg satser på sårbarheten.