onsdag, mai 02, 2007

Designers don't do Windows

(og det burde ikke programmerere gjøre heller)

I dag hadde NRKs Forbrukerinspektørene et innslag om at Mac- og Unix-brukere diskrimineres på nett.
- Det bør være fullt mulig å tilby løsninger som fungerer for alle uavhengig av hva slags datamaskin man har kjøpt seg. Vi forventer å kunne ringe hvem vi vil uansett hvilken telefon vi har. Slik bør det også være på internett, sier seniorrådgiver Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet.

Det er jeg veldig enig i.
Jeg blir så utrolig grinete hver gang jeg kommer til en webside som ikke funker/ser for jævlig ut/ber meg velge en annen browser. Spesielt fordi jeg vet hvor lite komplisert det skal være å gjøre et nettsted tilgjengelig for alle. Det er da for føkkings bare å velge andre løsninger enn MS-standarder.

(Ja, for atte tenk - jeg kan mene noe om det selvom jeg er blond og bruker Mac).

6 kommentarer:

Milton Marx sa...

Mac er ondt! Evil! Jeg hadde engang behov for en internettkafé, og det eneste stedet som var åpent hadde mac.

Jeg sliter enda med det! Det var en jobb som skulle sendes. Andre mennesker var avhengige av meg. Og der stod de på rekke og rad, disse stygge mac'ene.

Jeg forsøkte, men jeg hadde ikke ryggrad. Ubehaget ble for sterkt. Jeg greide ikke å gjennomføre mitt ærend. Ta på de ekle mac-tastene! Det var som å bli tuklet på av noen av ens eget kjønn, når man ikke er homofil.

Det er sant. Jeg gikk med uforrettet sak, og ba kunden om unnskyldning den første gangen jeg fant en internettkafé med datamaskiner.

Rockette sa...

Haha, Milton. Jeg hadde ingen anelse om at du var en slik sart, liten sjel:-D

Lothiane sa...

Jeg har aldri prøvd en mac. Er de veldig annerledes? Har forstått at de som driver med design er helt avhengig av å bruke mac, og er helt enig i at det ikke burde skape noen hindringer på nett. Jeg irriterer meg grønn når jeg kommer til sider som ikke funker skikkelig med Firefox... hvis det er mye sånn med mac også forstår jeg godt frustrasjonen. Det kan da ikke være så vanskelig å legge til rette for alle.

Det mest irriterende er i grunn at det ikke er en standard som alle benytter. Da hadde man sluppet maset med hva slags nettleser/programmer/datamaskin man bruker. Men det er kanskje håpløst naivt av meg å tenke sånn?

Rockette sa...

Vel, Lothiane - det er strengt tatt ikke så stor forskjell på brukergrensesnittet lengre, da Windows stort sett har kopiert sitt fra MacOS X.

Det som blir nødvendig for meg i mitt arbeid, er at Mac håndterer farger og fargedybde med mer korrekt gjengivelse enn Windows, pluss at prossessoren stort sett er kjappere. Jeg jobber med store, tunge programmer.

Websider er ikke vanskelig å få til å funke for alle, for det finnes universelle standarder. Problemet er at mange av Windows-programmene kjører sine egne standarder som stort sett kun er kompatible med windowsmaskiner.

Da jeg jobbet i Origo - som var den første store nettsatsingen i Norge, brukte programmererne kun Unix. Da hadde vi mac-brukere aldri problemer

Anonym sa...

Nå lager nå FF-gjengen nettlesere for Mac og linux også. Husker ikke helt hva de heter, men de kan jo googles.

Rockette sa...

Firefox har en helt ok browser for mac allerede Sadie.

Problemer dukker bare opp på nettsteder der a)programmeren ikke kan jobben sin, b) bruker windows-software som jukser litt med scriptene, c)man har gått til innkjøp av MS-baserte løsninger - eller d) der det benyttes tredjeleddsløsninger som f.eks. mediaspillere som kun er kompatibelt med Windows.

Det er virkelig ikke noe problem å få tak i databaser, mediaspillere o.l. som følger standarder.