torsdag, mars 16, 2006

Frust!

Det sies at det går en Nemesis gjennom alles liv. Min heter Evelyn og jobber på Oslo Kemnerkontor. Det er litt usikkert hva som har utløst hennes vrede, men det kan være at jeg i frustrasjon har kommet til å nevne noe om røykevanene hennes og stilt spørsmålstegn ved om sexlivet hennes er tilfredsstillende, men jeg er villig til å vedde sølvtøyet mitt på at jeg bare tenkte det inni meg. Jeg er et dannet menneske (hvertfall utad), og har ikke for vane å utbryte"Har du røyka sokka dine?" overfor folk jeg ikke kjenner. Men det hender altså at jeg tenker det inni meg. Jeg går også rundt og skyter ekle folk i rompa med en imaginær stiftepistol, så hvis det er noe i tankens kraft er det vanskelig for Evelyn a sitte om dagen.
Muligens er Evelyn tankeleser. Det vil i så fall bare bekrefte min teori om at offentlig ansatte er romvesener plantet på jorden for å skaffe seg verdensherredømme. Uansett så har hun tilsynelatende satt seg som mål å gjøre livet mitt så ubehagelig som mulig.

Jeg blir utrolig sliten av å måtte være smørblid og høflig mot vriompeiser. Jeg måtte begynne med det allerede på barneskolen. Den skal tidlig temmes som behagelig liv skal få. Rektor hadde lagt meg for hat etter han hadde observert meg i strupen på Elin, klassens dronning. Det han ikke hadde merket seg, var at den lille røya var etter meg i alle mulige sammenhenger, og på et tidspunkt fikk jeg rett og slett nok. Hvis jeg hadde underlagt meg dronning Elins tyranniske regime, ville tilværelsen på barneskolen ha vært adskillig lettere å leve. Men jeg ønsket ikke å være hoffdame. Jeg ville være fri; -spille fotball med gutta og smugrøyke med stallgjengen.

Det er en sjebnens ironi at vriompeiser ofte skaffer seg en jobb hvor de kan ha en form for makt. De kan oppføre seg så urimelig de bare ønsker og allikevel slippe unna med det. Folk er livredde for å si eller gjøre noe som setter dem i vranglås. For det er et utenomtvistelig faktum at å være frekk mot vriompeiser bare gjør dem enda ondere. Det er som å helle bensin på bålet.
Det sies også at man fanger flere fluer med honning enn med eddik. Urk. Må jeg bruke honningtunge mot en av disse ondskapsfulle, maktsyke menneskene en gang til, er jeg redd den faller av.

Jeg håper noen enten sørger for at Evelyn snart blir pensjonert eller gir henne et realt knull, alternativt noe mer nyttig å gjøre slik at hun lar meg være i fred. Jeg har tydeligvis påkalt hennes vrede, og noe sier meg at det kan jeg komme til å svi for i lang tid fremover...

The belief in a supernatural source of evil is not necessary. Men alone are quite capable of every wickedness

Ingen kommentarer: