onsdag, januar 17, 2007

Does the noise in my head disturb you?

Da jeg var ganske liten var jeg veldig begeistret for et radioprogram som het Rakt över disc. Programverten Clabbe (Claes von Geijerstam) var litt som en svensk radiopraterekvivalent til en Øystein Sunde på speed. Han kunne si ting som: (må leses veldig fort og med rullende, klare r'er) Härrrr kommer gumman som har slagit i hjäl en älg med brrrrødkorven. Hela jaktlaget var forvånad, men gumman fikk älgen til slut! Og så spilte han en kul låt.
Selvfølgelig kom det ingen gumma med korvdödad älg til studio, men det var liksom det som var litt morsomt.

Man kanskje lure på hvorfor jeg husker slike ting. Poenget er at jeg synes det sier litt om hvordan hodet mitt fungerer. Hjernen min er veldig upraktisk. Den fungerer best til tulleting, drømmerier og tidvis anmassende kreativitet.

Dette radioprogrammet pleide jeg å lytte til inne i klesskapet på rommet mitt. Ikke i det romslige hovedskapet, men i det bittelille overskapet. Der satt jeg sammenkrøket på et hestedekken med radio og tegneblokk, hørte på Clabbes absurde ordbrekkerier og fine plater mens jeg tegnet pegasuser, enhjørninger, griffer og drager i sære fantasilandskap. De tegningene er litt vanskelige å forklare men det var i hvertfall ikke av den typen mor henger på kjøleskapsdøren, for å si det sånn.

Anyhow... Med en så upraktisk hjerne sier det seg selv at dette med tall er litt brysomt. Tall og statistikker.
Jeg har den største mulige respekt for de som klarer å holde orden på det hele med tall og statistikker, men når jeg ser en statistikk tenker jeg umiddelbart at dette viser oss at om et menneske står med en fot i fryseboksen og en på stekeplaten har hun det i gjennomsnitt ganske bra. Jeg ser bare tenkte mennesker bak tallene, og de er litt vriene å plassere i tabell.

Det slår meg at noe av det jeg har fortalt over, kan minne om beskrivelsen av et lettere sosiopatisk individ med potensiale til å vokse opp og bombe ett eller annet i lufta. Sånn gikk det takkoglov ikke. Snarere tvert i mot vil mange si. De som kjenner meg mener jeg har for lange sosiale antenner til eget beste.
Men da er det så underlig at det er så mye av folks greier jeg ikke forstår. Som for eksempel enkelte menneskers tilnærmede tvangsmessige behov for å holde alt i svart eller hvitt.
Enten er det slik, eller så er det sånn? Næh, det tror ikke jeg på hvertfall.

Det hadde sikkert vært mye lettere å holde det rettere i tabellene, statistikkene og grafene, men livet er ikke sort eller hvitt. Det er oransje og rødt og blått og grønt og lilla. Og bæsjebrunt! Det skjer fine ting, og det skjer dumme ting. Og absurde ting.
En eller annen gang på syttitallet for eksempel, hendte det visstnok at en dame i de svenske skogene slo ihjel en elg med påleggspølse. Uten at jeg skal si det for sikkert.

Qui nescit dissimulare, nescit vivere

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du er i form igjen, vennen. Du må blogge oftere når du kommer med så sterke budskap. Du er en inspirasjon og setter vinterformen frem!

Barndommen....

Jeg laget faktisk en ny type "høretelefoner" som barn. Jeg hadde to digre høytalere som jeg satt imellom og lyttet til musikk på for full guffe og meg og høytalerne var pakket inn i en hule som jeg hadde laget av gamle illeluktende madrasser.

Der satt jeg med Black Sabbath og David Bowie. Jeg anglofil så det suser etter, men gjør det egentlig noe?

Rockette sa...

Tusen takk Sadie. Jeg har litt uinspirerte dager, men jeg lover å skjerpe meg.

hah - kule høretelefoner:-D
Og hva er det egentlig med barn og dette behovet for å bo i huler. Kanskje det er noe vi burde tatt med oss inn i voksenlivet. Sånn for å ha et lunt sted der vi kan leke at ting er annerledes. Et sted som er lunt, trygt og gjerne litt mørkt og mystisk...

Anglofil er flott. Selv var jeg også Bowie-fan. Og så gikk det mye i Roxy Music bl. a.

Betty Boom sa...

Jeg synes ikke at kreativiteten din er anmasende. Snarere tvert i mot.

Betty

Anonym sa...

Endelig!
Skal lese det i kveld-
Snøbrøyting,sjøhh-

Anonym sa...

Leiligheten min er en "hule" den da, jeg elsker den helt vanvittig høyt.

Ujevne tanker sa...

Nå smilte jeg stort, Rockette! Jeg har litt vanskelig for å skille mellom drøm og virkelighet av og til, gledene mine kan komme av de bittesmå tingene, og føre meg helt til himmels, slik som små bagateller kan føre meg helt til bunns. Statistikk og matematikk har jeg aldri skjønt logikken av, og livet har så mange nyanser og det er det som er så herlig med det! Slike som oss bare lever masse og blir langt fra sosiopat-tilfeller. Jeg lover:-)

Anonym sa...

Du fortjener hvert ord (o:
(Ok Kanskje j overdreiv litt)
Klemz
Slutt

Rockette sa...

Det var godt å høre Betty. Den oppleves nok litt annerledes innenfra:-D

Min også Sadie:-)

Så bra Anett! Takk skal du ha:-)

Anjasøta:-)