torsdag, januar 04, 2007

Pirkefritt nytt år

Jeg så ikke kongens nyttårstale, men jeg så et kort klipp av den på nyhetene dagen etter.
Vi har ikke lov til å behandle våre medmennesker med nedlatenhet og forakt, sa kongen mens han så alvorlig og litt sorgtynget inn i kameraet.
Jeg tenkte at det er bra. Nå har kongen sagt at vi ikke får lov til det, så da håper jeg at ingen gjør det mer. Men så enkelt er det jo ikke. De finnes overalt, Pirke-plukke-kritikerne. Som hele tiden og helt uoppfordret høylydt gir uttrykk for misnøye overfor dette og hint. Altså, ikke bare rasistene, homofobene, kristenfundamentalistene, men også de som irriterer seg over andres verdiprioriteringer, levesett, meninger, etc., hele tiden og uten stans. Plukk, pirk, kritisér.

Mitt nyttårsforsett er å unngå disse Jante-menneskene. Eller i det minste la være å jazze meg opp over dem. De er for nedbrytende og energistjelende. Problemet er at verden er full av grinebitere som flyr rundt, vifter med pekefingeren og sier "Æsj, det lukter røyk her, men, fysj, er du vegetarianer - du må bare ikke tro at du er verdt noe for dét, du blogger feil, hvorfor bruker du så mange engelske fraser, det heter ikke A det heter B", osv, mens de ser foraktfullt og triumferene på deg. "Hah - der tok jeg deg!"

Hvorfor er det slik at noen mennesker er så intenst foraktfulle overfor andre uten noen åpenbar årsak? Folk som bare MÅ pirke og plukke og jekke andre ned noen hakk. Skyldes det overlegenhet, underlegenhet, manglende sosial intelligens, ondskap, misunnelse, eller hva er det egentlig?

Av grunner jeg ikke skal komme inn på her, er jeg direkte allergisk mot slike plukk-pirk-kritiser-mennesker. Du kan kanskje spørre hvorfor jeg gidder å bruke energi på dem, men da blir jeg nødt til å spørre hvorfor vi andre må finne oss i deres tvangsartede adferd. Hvorfor kan ikke disse folka være litt mer vennlige, oppmuntrende og imøtekommende?

For å si det med Jonas Gardell:
Jag behöver kärlek och respekt. Dom som inte kan ge mig det, har inget i mitt liv att göra

9 kommentarer:

Anonym sa...

Trur nesten garantert det kommer av dårlig selv-tillit.
Hadde tonnevis av jantelov sjøl,jeg -etter å ha bodd i ei avstengt jantebygd i en evighet.(15år) Jeg slengte meg selv med i hylekoret etterhvert,pga. selvutslettende lav selvtillit.
Det livsfarlige var at dette svermeriet bidro til en bedragersk følelse av trygghet og overlegenhet på (ultra)kort sikt-i det at en(jeg) rottet seg sammen med flertallet.
Sliter enda med sen skader,jeg, Rockette- men har kommet langt-
Har du lest "Ti bud til en mann som vil frem her i verden" av Bjørneboe?
Anbefales!
Dødsviktig tema du tar opp!
Love!
Anja
Slutt

Anonym sa...

Hmmm....

Jeg er nok litt utsatt for forakt hvis noen hadde sett/hørt meg nå. Jeg fant nemlig en rocka versjon av Handels Messiah på nett. Julemusikk i januar er jo litt ute, for å si det sånn..

Dog er det typisk at vi glemmer julens budskap om generøsitet i alle veier i livet resten av året. Om vi enn husker det midt i all gavemaset....

[i]The trumpet shall sound, the dead shall raised and we shall be changed.[/i]

Betty Boom sa...

Bandet mitt har en hyllest låt til alle menn vi kjenner, for drittsekkene, de som trekker deg ned, de har vi ristet av oss. Livet er for kort til å ikke ha det bra og slike folk gir deg ikke god energi.

De er slik fordi de har det ikke godt sjøl, tenker jeg.

Betty

Ujevne tanker sa...

Takk! Jeg er så veldig enig her. Jeg har kjenneskap tl flere av arten, og skjønner meg ikke på sånt... Det må dessuten være fryktelig slitsomt å være sånn?
Energityver trenger man ikke i livet sitt, Rockette.

Anonym sa...

Stryk uttrykket "dødsviktig"-
Blir veldig pompøs av og til,hater det-men blablabla-
Dagens Anja-motto(Også halvpompøst):
"Lys virker best når alt er mørkt"
Slutt

Anonym sa...

Åhh Rockette-
Skriv litt mer
Jeg mener :Lag flere poster!
J trenger åndelig føde!
Slutt

Anonym sa...

Død over pirkete tvangsnevrotikere :-)

Rockette sa...

Anja: Ja, Bjørneboe ruler:-)

Sadie: Det gjør Messiaen også. En rocka versjon skulle jeg gjerne hørt.

Ida: Ikke sant. Det er fint at noen bryr seg om dette og hint altså, men hvorfor må de tre det ned over hodet på andre som er voksne nok til å tenke selv? I tilfelle som det med jenta i reisefølget ditt, vil jeg tro det hele spørs på _måten_ sjåføren presenterte det på ville gjort en vesensforskjell.
Selv vil jeg gjerne vite om det hvis et produkt jeg kjøper lages av en ikke-etisk bedrift. Men igjen: det hele spørs på måten jeg blir gjort oppmerksom på det...

Nemlig, Betty og Anett og Eirik:-)

Anjaaa - jeg er litt uinspirert om dagen. I'll be back:-D

Esquil sa...

aner et mønster fra mor theresa-posten din :)

bra post.