fredag, november 07, 2008

Den seriøse debattens endestasjon

Joda, jeg hadde det ganske gøy da jeg skrev forrige bloggpost, men det lå et visst alvor bak.
Jørgen Skavlan har et par viktige poenger, mitt poeng var å belyse hvilke konsekvenser mangelen på konstruktivitet har.

Skavlan viser gjennom manglende refleksjonsevne og destruktive argumentasjonsmetoder hvor lite han fortjener påvirkningskraft - langt mindre definisjonsmakt.
Hvor tjent er vi med å la profilerte mennesker få lov til å flagge sin åpenbare menneskeforakt i det offentlige rom?

Det finnes personer som tar debatten om vår tids fryktkultur på en mer hensiktsmessig måte. En av dem er Lars Fr. Svendsen.
Neste onsdag arrangerer Human-Etisk forbund temakveld i Humanismens hus med Svendsen som foredragsholder.

Tid: Onsdag 12. novemberkl. 19.00-21.00
Sted: Humanismens hus i St. Olavs gate 27
Pris: Gratis inngang
Hvem: Alle interesserte, ingen forhåndspåmelding
En rekke spørreundersøkelser viser at nordmenn blir stadig mer redde. Men samtidig tilsier all statistikk at særlig vi i Vesten lever i de tryggeste samfunn som noensinne har eksistert. Vår frykt er derfor ikke en objektiv gjenspeiling av virkeligheten. Frykten er derimot en viktig politisk ressurs for offentlige myndigheter, politiske partier og interesseorganisasjoner, i en perfekt symbiose med massemediene. Den som kan styre fryktens retning i et samfunn, har langt på vei makten over dette samfunnet.


Peace&Love

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj... Interessant! Skal du dit, tror du?

Rockette sa...

Jeg har veldigveldigveldig lyst - men det er jo dette med dagsformen...

Hva sier du Lothiane? Skal vi sikte oss inn på litt kulturell kapital?

Anonym sa...

Absolutt åpen for det altså! Vi ser an form, og så satser jeg på å få rista tt-kortet mitt litt den kvelden. :)

Har forresten stemt på deg i dag, men det er jo en selvfølge så jeg glemte nesten si det. :) Du er min favoritt-Rocky!

Rockette sa...

Yey - jeg visste ikke jeg var nominert en gang:-D
*bad attentionspan*

Thanx honey - ditto:-*