mandag, april 02, 2007

Farvel til Aage i kiosken

Det er mulig jeg bare innbiller meg det, for jeg har ikke fått vært oppe på Thomas Heftyes Plass og sjekket for sikkert. I dag er det stillere og tristere på Frognerbygda enn normalt. Søndag var aller siste dagen vi kunne glede oss over Aage i kioskens kjappe replikker og smittende latter. Da måtte han stenge etter 17 års drift fordi det var vanskelig å få kiosken til å bære seg økonomisk. Jeg kan tenke meg at det til dels skyldes 7eleven på andre siden av gata.

Aage er en av disse overskuddsmenneskene/hverdagsenglene som alltid har tid og interesse for andre mennesker. Hvis du hadde havnet på Frogner og følt deg helt alene i verden, ville følelsen gått over så snart du nådde kiosken til Aage for å kjøpe lakrisbåter.
Aage slipte skøytene til venninna mi, kjøpte sykkelstøtte til meg fordi han så at jeg alltid slang sykkelen på bakken når jeg kom for å hente dosen min med melkesjokolade, Computer Arts og Morgenbladet. Og da han fikk vite at jeg var syk sa han til kompisen min at jeg bare måtte ringe opp om det var noe jeg trengte, så skulle han svippe innom på vei hjem!

Bygda mi er fattigere i dag, og jeg håper de som handler i den nye kiosken hans i Storgata tar godt vare på Aage. Det er folk som ham som gjør verden til et bedre sted!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det er så synd at slike blir borte og markedet overtas av 7/11 og andre store, upersonlige kjeder.

På Carl Berner hadde vi en slik kiosk, og servicen er virkelig ikke den samme på store kiosker.

:o/

Lothiane sa...

Nå fikk jeg lyst å besøke kiosken til Aage i Storgata...

Enig med Isk her, det er innmari trist at det snart bare står igjen kjedebutikker. De er kjedelige og alt de har smaker likt.

Kanskje vinden snur snart og folk trekker vekk fra kjede(lige)butikkene og tilbake til de gode, gamle? Men det er kanskje for mye å håpe på.

Rockette sa...

Det som kanskje er litt rart, er at kiosken til Aage var Narvesen-kiosk. Det bare virket ikke sånn..

Jeg kjenner at jeg begynner å bli litt svett av all denne storkjede-greia. Jeg blir helt kvalm av ord som inntjening og konkuransedyktig....

Ujevne tanker sa...

Jeg er enig med Lothiane - og kjenner jeg er trist fordi jeg ikke kjente Aage på Frogner. Jeg bor jo ikke langt fra.... Slike skal man ta vare på.

=Anja sa...

God Påske,Rockette-
Håper vi treffes en gang!
Klem
Slutt

Rockette sa...

God påske Anja. Det håper jeg også!