torsdag, februar 02, 2006

Gretne gubber og sure kjærringer

I hele mitt yrkesaktive liv har jeg fundert over dette med regnskapsførere. Kan det være slik at de er litt surere og mer rigide enn andre folk? Og i så fall; hva skyldes det?

Fra jeg var avisbud i pur ungdom og vi måtte stå i stramt geledd for å få utlevert våre hardt ervervede småpenger hos hr. Ragnvald med den strenge minen (han så ut som han ofret sin førstefødte da han rakte oss sjekken), og fram til kontakten jeg har med kundenes regnskapsførere i dag, har jeg til gode å treffe på en jovial og imøtekommende økonomiansvarlig.

I går fikk jeg vite av en kunde at regnskapsføreren hans hadde sagt at han ikke burde betale meg før jeg fikk påført 'MVA' etter organisasjonsnummeret på fakturablankettene mine. (Ok, så har jeg glemt det, men altså, - ærlig talt)
For noen måneder siden ringte en rasende regnskapsfører meg kl. 8(!) om morgenen og skjelte meg ut fordi jeg hadde så fancy skrift på fakturaen at han ikke klarte å lese organisasjonsnummeret mitt. (men telefonnummeret, som er satt i nøyaktig samme font, hadde han åpenbart klart å tyde...) Jeg tror han skrek til meg i 10 minutter før jeg la på og mailet organisasjonsnummeret til kunden. Regnskapføreren ringte meg opp igjen for å informere meg om at han var dritt lei av designere som skulle være så hippe og kule at det ikke gikk an å lese hva som står på brevarkene deres.


De ansatte i offentlige etater er skåret over samme lest, tror jeg. Da momsen skulle betales i 2005, lå jeg på sykehus. Jeg ringte kemnerkontoret og ba om utsettelse og rentefritak. Nei, jeg måtte nok skrive en skriftlig søknad. Jeg fikk avslag på den, og etter jeg hadde betalt moms og klekkelige renter noen måneder for sent, fikk jeg beskjed om at jeg måtte levere momsregnskap seks ganger i året heretter for jeg hadde misligholdt betalingsansvaret mitt. Jeg sendte da en søknad om å få slippe det, og mottok en oversikt over momsbetalingene mine siden 2002. Da jeg ringte for å få vite hvorfor de hadde sendt meg den oversikten, ble jeg fortalt at jeg burde da forstå at søknaden var innvilget. Sant nok, ved nærmere ettersyn, så jeg at momsbetalingene for 2005 var oppført som 'Årlig'. Burde jeg ha forstått det? Beklager, men jeg skjønner ikke logikken.

Jeg mistenker at dette er mennesker som stjeler godterier fra småbarn og mishandler kattunger på fritiden. Det er iallefall vanskelig å forestille seg at de kan ha et tilfredsstillende sexliv. Uten at jeg skal fundere noe særlig over dét...

Folk ser gjerne på kreative mennesker som drømmere i en drømmeverden, og anklager dem for å ikke være i stand til å møte virkeligheten. Men den fundamentale forskjellen på kritikeren og den kreative er at den sistnevnte kan forandre verden.
- Fra "Tusen veier til kreativitet" av David Baird-

7 kommentarer:

Rockette sa...

Misforstå meg rett: - jeg betaler mine skatter og avgifter ganske villig.

Jeg har mistanke om at regnskapsførere synes gestapo-regimet er moro å drive med. Du vet, litt som parkeringsvaktene helst skulle ha vært politi og drevet uhemmede maktutøvelser overfor Blitzere og annet de anser for pakk.

Det gikk ganske fort opp for meg at jeg ikke har det minste på DyrkMammon.no å gjøre...

Muhammedkarikaturer? Don't get me started. Som om de som trykket karikaturene ikke visste hva de igangsatte. Det var unødig provokasjon. Ytringsfrihet my ass!

R-e-s-p-e-c-t

Rockette sa...

Alle mennesker fortjener i utgangspunktet respekt, og de færreste muslimer er terrorister.

Å pirke i vepsebolet resulterer i illsinte veps. Da må man spørre - hvorfor gjøre det?

Rockette sa...

Legg merke til at jeg skrev "i utgangspunktet"

Hovedbudskapet var at de færreste muslimer er terrorister...

Rockette sa...

Merk at jeg skrev "ALLE" fortjener "I UTGANGSPUNKTET" respekt. Dette gjelder også kristne, buddister, o.a. men nå var det altså Muhammed-tegningene vi snakket om.

Den gudommelige komedien i DA er århundrets platteste og misnt morsomme stripe. Den stiller dessuten ikke gud eller peter i et dårlig lys, den håner ikke.
Nå er det altså slik at Muhammed ikke skal avbildes. Det burde respekteres.

Den skatte/islam teorien din kjøper jeg ikke. Jeg har hørt argumentet før, og jeg gjør deg oppmerksom på at det ikke anses som absolutt sannhet. At det er din sannhet får stå sin prøve.

Min oppfatning er at om ALLE hadde vist hverandre MER RESPEKTog toleranse hadde det vært en fredeligere verden. (Det er min sannhet - vis den respekt)

Jeg ble 'glad skattebetaler' etter at jeg hadde bodd i USA og sett hvordan systemet (ikke) fungerer der.

Rockette sa...

Jeg er forøvrig glad for at du fant trashbin-ikonet. Feel free...

;-P

Rockette sa...

Ja. Til tross for at jeg selv er ateist, ser jeg det som min plikt å vise respekt for andre folks religion.

Det var ikke forskjellsbehandlingen jeg mente - jeg mente din teori om hvorfor så mange har blitt muslimer.

Nei, jeg synes ikke grove trusler og vold er greit. Heller. det at jeg synes Muhammed-tegningene var respektløse vil ikke si at jeg forsvarer voldelige reaksjoner.

Jeg setter ikke historiske fakta på sidelinjen. Jeg bare påpeker at en sak gjerne har flere aspekter.

Jeg forstår ikke at du må trenge gjennom den "betong-muren". Det vil jo si det samme som at du vil omvende meg - Det har ingen hensikt. Det er ganske mange år siden jeg utviklet mine verdiprioriteringer.

Nei, jeg er ikke sur. Jeg slår bare ned på argumentene dine. Og den kommentaren om trashbin var en fleip.

Jøjje, assa

Rockette sa...

Se her:

;-P

dette er et geipe/blunke-ikon. Det betyr ærta-bærta. Hvis du ser nederst i den trashbin kommentaren min - hva ser du da?