søndag, august 13, 2006

Bilder av lyd

Det er mye (vid)underlig som kan føre til vakker kunst. Har du noen gang tenkt deg hvordan lyden av en hval ser ut?

En ingeniør fra California, Mark Fischer, bruker en metode som leser lyder fra blant annet hvaler, og digitaliserer lydbølgene om til de mest fantastiske kaleidoskopiske bilder.

Fischer har studert hvaler i Baja-området. Han forteller at lyder og lydmønstre hos hvalene er forskjellig mellom ulike raser, ja til og med mellom ulike individer i flokken. De har faktisk sin egen dialekt og slang.

Peter L. Tyack, professor i marinebiologi forteller at repetisjonene i klikkelydene hos f.eks. knølhvaler, antyder at de bruker en gramatisk oppbygging av språket sitt - akkurat som oss mennesker!

:-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg hadde faktisk et kassettbånd med hvalsang på en gang.

Rockette sa...

Det skal visstnok være helbredende/beroligende. Var det det?

Anonym sa...

Husker ikke, jeg var uansett alltid i taket på den tiden. ;)

EarlGrey sa...

Klart de kommuniserer (men det med slang var nytt for meg..) Vi snakker jo tross alt om de største hjernene som finnes på kloden.

Noe sier meg at vi bør begynne å lytte mer til hvalene; kanskje de har et og annet å fortelle oss? Hjerner på adskillige titalls kilo skal man ikke kimse av.

Ellers forekommer det meg at det finnes hvalsang på en av platene til Kate Bush, men jeg klarer ikke helt å huske låten. Tror det er fra den første LP'en. Alltid greit å ha en god unnskyldning for å børste støv av LP-hyllen :o)

Anonym sa...

The Dreaming er sangen med hvaler i begynnelsen, så vidt jeg husker fra hukommelsen.