torsdag, august 31, 2006

Invitasjon

Det interesserer ikke meg hva du livnærer deg med. Jeg ønsker å vite hva du brenner for og om du våger å møte ditt hjertes savn.

Det interesserer ikke meg hvor gammel du er. Jeg vil vite om du våger å risikere og se ut som en tosk for kjærligheten, for dine drømmer, for eventyret å være i live.

Det interesserer ikke meg hvilke planeter som danner kvadrat til din måne. Jeg vil vite om du har følt på kilden til din sorg, om du har åpnet deg av livets mange bedrag eller om du har visnet og lukket deg av frykt for mer smerte.
 
Jeg vil vite om du kan sitte med smerte, min eller din egen, uten å gjemme den, få den til å falme, eller fikse den.
Jeg vil vite om du kan være i glede; om du kan danse av villskap og la ekstasen fylle deg til fingertuppene og tærne uten å være forsiktig, realistisk eller å la deg begrense av å være menneske.
 
Det interesserer ikke meg hvor du bor, eller hvor mye penger du har. Jeg vil vite om du kan stå på etter en natt tynget av sorg, sliten og blåmerket til beinet, og allikevel gjøre det som trengs for barna.
 
Det interesserer ikke meg hvem du er eller hvordan du kom hit. Jeg vil vite om du vil stå midt i ilden sammen med meg og ikke vike tilbake.
 
Det interesserer ikke meg hvor, hva, eller med hvem du har studert. Jeg vil vite hva som holder deg oppe fra innsiden når alt annet faller vekk. Jeg vil vite om du kan være alene med deg selv, og om du virkelig kan sette pris på ditt eget selskap i disse tomme øyeblikkene.
 
-Oriah Mountain Dreamer-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg fikk et sånn deja vu til voksne som spør barn om vennene deres, hva foreldren heter, og hva de jobber med. Hvor lite det egentlig forteller.

Rockette sa...

Ja, Beate. Man krøkes tidlig...

Dette er en ting som stadig slår meg. Hvor mange som er fokusert på ytrestyrte og materielle ting. Hvor sjelden det egentlig er nutildax at vi går i dybden når vi blir kjent med nye mennesker... Som om det er litt brysomt å skulle gjøre det.