onsdag, februar 21, 2007

Hvordan har vi det i dag?

Er det slik at de fleste mennesker har ressurser i seg til til å takle livets motgang, eller ramler vi sammen og kneler i støvet når vi oppdager at livet faktisk ikke er problemfritt; - at lykke ikke oppnås uten litt strev.
Vi kan psykologisere og analysere alt som skjer oss og på den måten betrakte oss selv som deprimerte og traumatiserte på grunn av hendelser som tidligere ble betraktet som en del av et normalt liv.

Dette var temaet i en artikkel skrevet av forfatter og filosof Lars Svendsen i Samtiden for en stund tilbake.
Svendsen mener at vi ser en stadig økende tendens til å finne patologier i større og større deler av menneskets handlings-, tanke- og følelsesliv og han legger skylden for dette i det psykiatriske, diagnostiske system.
Stadig flere menneskelige problemer blir innlemmet i et tilsvarende voksende område for psykiske lidelser. Ut fra enkel systemteori er det lett å forklare hvorfor det er slik: Ethvert system har en iboende tendens til å forsøke å vokse. Det ligger i ethvert systems vesen å forsøke å inkorporere stadig flere instanser under seg selv.

Individer i dagens samfunn skal settes i stand til å realisere seg selv i stadig større utstrekning. Et velfungerende individ betraktes som aktivt og fullt av initiativ, mens et individ som i liten utstrekning viser disse egenskapene, vil lide under en mangel. Det er derfor dette ikke minst handler om menneskesyn, om hvilke rammer vi setter for hva som er normalt og akseptabelt i det menneskelige handlings-, tanke- og følelsemønsteret.

Svendsen ser på tallene for mennesker som diagnostiseres med blant annet angst og depresjon, der det har vært en tidobling i forekomstene av diagnostisering i løpet av de siste 50 årene.
Skyldes det at vi har blitt sykere, at flere fanges opp av systemet, eller at man har utvidet kriteriene slik at en større andel faller inn under sykdomsbegrepet enn før?
Helse er en tilstand av fullstendig fysisk, mentalt og sosialt velvære, og ikke bare fravær av sykdom og lyter.
Verdens Helseorganisasjons definisjon av helse

Maslows pyramide, med andre ord. Det høres jo veldig idyllisk ut. Hvis WHO's definisjon for helse er totalt fravær av ubehag, tror jeg ikke jeg kjenner en eneste en som er helt frisk. Heller ikke hvis vi tar utgangspunkt i de ulike diagnosekriteriene, DSM-IV og ICD-10.
Veldig mange av oss vil passe inn under flere av kriteriene for f.eks. ADHD. Hvis du vil være frisk, er det i grunnen best å holde seg unna en lege med diagnoseskjema.
Vi søker ikke lenger Gud, en frelse, men snarere en optimalisert mental helse. Lykke er ikke bare blitt noe vi alle søker, men noe vi faktisk har en rett til. Og den som ikke realiserer en optimal lykke, er i grunnen en taper. Som filosofen Pascal Bruckner har formulert det, lever vi antagelig i det første samfunnet der mennesker føler seg ulykkelige fordi de ikke føler seg fullstendig lykkelige.
Lars F.H. Svendsen, "Patologiseringen av menneskelivet"


Anbefalt lesing; Iskwews Jeg er ikke lykkelig

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver fabelaktig gode poster om dagen, Rockette. Tankene dine er som manna for en vintersliten sjel.

Jeg skrev om lykkekravet med utgangpunkt i en tekst av Paulo Coelho for en stund siden, og kalte det "Jeg er ikke lykkelig".

http://iskwew.com/blogg/2006/05/25/jeg-er-ikke-lykkelig/

Og hvorfor MÅ jeg være det, hele tiden? Livet består av glimt av lykke, det er ikke en konstant tilstand. Faktisk tror jeg ikke jeg verken hadde orket å være konstant lykkelig. Jeg tror heller ikke at jeg hadde klart å se hva det er.

Og i hvert fall kan jeg ikke være lykkelig for å gjøre livet enklere for andre.

Anonym sa...

Fra Warrior of the Light (Paulo Coelho):

The Warrior of the Light has learnt that God uses solitude to teach intimacy.

He uses rage to show the infinite value of peace. He uses boredom to emphasize the importance of adventure and devotion.

God uses silence to teach about the responsibility of words. He uses tiredness so that one can comprehend the value of awakening. He uses illness to emphasize the blessing of health.

God uses fire to teach about water. He uses earth to comprehend the value of air. He uses death to show the importance of life.

Rockette sa...

Tusen takk, Iskwew!
Det føles som jeg er i ferd med å våkne. Foreløpig er det dager av tynt glass, og jeg behandler dem varsomt og forsøker å nyte øyeblikket:-)

Det var en veldig god post. Er det greit at jeg legger en link til den?

Coelhos Lysets krigere er vedig inspirerende lesing. Tror jeg må ta et re-dykk i den

Anonym sa...

Ja, det er selvsagt helt greit, Rockette.

Nyt øyeblikket og fortsett med å dele tankene dine!

=Anja sa...

Blir for tøft for meg det her, Rockette, selv om j har lyst til å kommentere
Prøver heller å fokusere på blomsterduft, soloppganger og gåtefulle utsikter
Klems ifra Anja
Slutt

Anonym sa...

Denne Svendsen får jammen sagt det på et riskorn.

La meg bidra med en litt dramatisk erklæring, til forskjell fra det jeg skriver i min ellers så glorifiserende blogg (host):

Jeg heter HvaHunSa, og jeg har grunnet en motstridig og uvillig verden hatt noen riktig så bedritne uker. Jeg har hatt humørsvingninger og forbannende tanker, og jeg er stolt av det!

Ergo; jeg lever.

Rockette sa...

Gjør det, Anja. *klem*

HHS: You go girl! Dette greier du!
Klemmer vedlegges

Lothiane sa...

Flott skrevet, Rockette!

Det er interessant dette med at det har vært så stor økning i psykisk sykdom. Nå har jeg litt erfaring fra helsevesenet selv - og er det noe de er kjappe med så er det å konkludere med noe psykisk når ting ikke er helt som det skal.

"Svimmel, sier du? Ja, men da er det panikkangst! Det må du medisineres for."

Dette med lykke er så flyktig. Når er man egentlig lykkelig? Jeg kan ikke sette fingeren på noe tidspunkt da jeg har vært 100 % lykkelig de siste årene, i hvert fall ikke hvis det innebærer fravær av enhver negativ tanke/følelse. Tror kanskje vi er mest lykkelige når vi ikke kjenner så godt etter, men bare lar oss flyte med i livet. :)

*klem* fra meg

Anonym sa...

Anvsar for vår egen lykke: Der er fali det!

=Anja sa...

Håper du alltid vil forsette å være tilgjengelig på bloggen din, Rockette
Tuareghilsen
Slutt