søndag, februar 11, 2007

Takstein og tanker

Ikke at jeg gikk rundt å tenkte på det tidligere, men jeg tror jeg hadde en vag, romantisk forestilling om at hvis du har en slags nær døden-opplevelse vil du få en oppvekker som frigjør selvet på en positiv måte. Som gjør at du tar flysertifikat eller reiser jorda rundt og avslutter med et år i tibetansk kloster, frir til kjæresten, finner sannheten ved livet, går pilegrimsferd til Santiago del Compostela og lignende.
Du vet; - "Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere".

Skuffende nok opplever jeg det ikke sånn. I stedet for å få en enorm appetitt på livet, har jeg snarere blitt litt lei av og redd for det. Vissheten om at det finnes enda en potensiell takstein som kan rase i hodet mitt rundt hvert eneste hushjørne har gjort meg mer engstelig og forknytt enn før.

Det å oppleve at sikkerhetsnettet har store hull som gjør at du ramler rett i betongen gir en oppvåkning med negativt fortegn. Helse- og tilsynsvernet fungerer dårlig, rettssikkerheten er fraværende og jeg har ikke det sosiale nettverket som en person i min situasjon ideelt sett burde ha.

Sannsynligvis var det dumt av meg å gå til sivilt søksmål da jeg ikke ble tilkjent pasientskadeerstatning. Ikke fordi jeg ikke har retten på min side, men fordi det er utrolig energitappende og nedverdigende å gjennomgå denne prosessen der ørten såkalte fagpersoner skal gå livet mitt etter sømmene og finne andre forklaringer enn operasjonen på min shabby helsetilstand.

Jeg utviklet ME etter en sykehusinfeksjon. ME er en nevrologisk lidelse med ulike årsaksfaktorer, der infeksjon er den primære. Det har vært stor kontrovers rundt spørsmålet om hvorvidt lidelsen også har psykologiske forklaringer.

I forhold til ME-diagnosen er det naturligvis et poeng at sykdommen i seg selv ikke psykologiseres. For meg personlig spiller det liten rolle. Om det er de store skadene jeg fikk eller det mentale traumet forbundet med hendelsen som har gitt meg så stor funksjonssvikt, er både irrelevant og uinteressant. Derfor blir jeg sint og opprørt når saksbehandlere og spesialister degraderer en psykiatrisk forklaring til å være mindre viktig enn en fysisk.

Det er igrunnen sjokkerende å se hvor lite innsikt noen leger har i menneskekroppens kompleksitet. Innimellom har jeg hatt lyst til å skrike at psykosomatikk hverken er det samme som hypokondri eller som psykisk sykdom. Mange sykdommer er psykosomatisk betinget. Hjerteinfarkt, magesår, noen allergiformer - ja sågar visse kreftsykdommer har psykosomatiske årsaker. Det vil ikke si det samme som at du kan skjerpe deg frisk eller at du innbiller deg at du er syk.

I saken Rockette mot Staten blir den nevrotiske forklaringsmodellen til stadighet trukket fram, også av dem som liksom skal være på mitt parti. Det oppleves både degenererende og invaderende. Jeg klarer simpelthen ikke å forstå at det skal spille noen rolle, så lenge ting har blitt som de har blitt, og jeg skjønner ikke fordommene som åpenbart finnes rundt dette med psyke og soma.

Er det slik at noen ser på psykosomatikk som noe pasienten selv kan klandres for? Det virker sånn. Shame on them!

Vi har alle en psyke, og psyken kan potensielt gjøre deg fysisk syk. Du skal ikke ha mindre krav på helsehjelp, forståelse eller sympati fordi du har sår på sjelen enn om du har brukket et bein.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg: Psyken kan gjøre folk fysisk syke. Det betyr ikke at den syke inbiller seg sykdommen, men at kroppen blir fysisk syk når psyken sliter. Kroppen er en sammensatt organisme der alle celler inngår i en stor enhet. Det sier seg selv at problemer ett sted i kroppen fint kan manifistere seg andre steder. Rart mange leger ikke klarer å se det ...

Anonym sa...

Og jeg tror at det gjøres grove feil i årsak/virkning her. Altså, selvsagt sliter folk som er syke av ME med psyket, men det er ikke årsaken til sykdommen. I tillegg kommer leger som når de ikke vet hva de skal gjøre, stempler psyko på det. For da er det ikke deres ansvar lenger.

Jeg skjønner at det må ha vært utrolig slitsomt å gå til sak, samtidig som det er så bra at du har gjort det. For om ingen protesterer, skjer det ingen ting.

Jeg beundrer deg noen ganger på grensen til det nesegruse :o) Du er ikke laget av samme materiale som gjennomsnittlige puslinger.

Kan du være så snill å legge denne i MEblogg også? Eller jeg kan gjøre det for deg, om det er ok.

Rockette sa...

Ja, det er veldig rart Ellingzine. Jeg er usikker på om de ikke evner se det eller om det er slik at psykosomatikk ikke gir "status" og derfor er uinteressant.

Du har så rett, Iskwew.
Når det er sagt tror jeg at psyken spiller en rolle for pasienter som utvikler ME i voksen alder.Stress sliter på fysisk helse og gjør en mer disponibel for sykdommer. Det vil ikke si det samme som at det er en psykisk lidelse - om du skjønner?
Det som også er litt merkelig er at man ikke får hjelp _fordi_ behandleren stempler det som psyko.

Åh, takk som tror det, men jeg er nok ikke sterkere enn andre, jeg har bare måttet måle kreftene på en annen måte. Selv er jeg ikke nevneverdig imponert over styrken min:-)

Du må gjerne legge det ut på ME-bloggen om du synes det er relevant. Jeg sitter på arbeidsmac'en min nå og har ikke passord.

Fin søndag ønskes dere begge

Unni sa...

For meg er det opplagt og innlysende at fysisk sykdom kan virke inn på psyken og vice versa. Jeg tror også at en traumatisk hendelse, noe man ikke har gjennombearbeidet...kan ligge og gnage et sted - for eksempel i en knute i ryggen. Vi vet jo at fysioterapi kan røre ved slike knuter og at fysioterapeuter i dag kan mer (skal kunne mer) enn å kna for å hjelpe når slike reaksjoner kommer. Jeg blir irritert og trist når jeg hører om møter med veggen i forbindelse med dette, særlig når veggen er på legekontoret eller sykehuset. Jeg håper (og tror, ut fra det jeg leser) at du blir sterkere av det, Rockette, selv om styrken ikke tar deg til Santiago del Compostela eller Tibet!

Anonym sa...

Nå er du kledelig beskjeden, Rockette :o)

Mennesket er en helhet, og at psyke spiller inn på mange ting, det er helt sikkert. Men beviset på at det ikke er en psykisk lidelse likevel, er jo at behandling for det ikke hjelper. Og det skumleste, synes jeg, er at dette stempelet som psykisk lidelse både gjør at pasienter feilbehandles og at det ikke brukes nok ressurser på forskning. Jo flere som går rundt og tror det er en psykisk lidelse, jo mindre forskningsmidler vil det tilflyte.

Jeg la den inn i ditt navn. Takk!

=Anja sa...

Enig med alle her- men synes Unni sier det så enkelt og greit-
Trur j hadde satsa på noe naturmedisin hadde j hatt sykdommen din- Husk Rockette- Det er livsfarlig å gi seg over- Kanskje du skulle skifta miljø eller noe sånt-
Det gode gamle rådet om å tenke positivt dropper jeg her
Trønnderklæm
Slutt

Anonym sa...

Kjære R.
Jeg kjenner så godt igjen denne problematikken. Man blir malt opp i et hjørne av fordommer og stigmatisering, og de som skulle hjulpet deg legger heller sten til byrden. Disse mekanismene er uforståelige for meg, og jeg blir veldig skeptisk til det smale menneskesynet mange har. Det later ikke til å være noen nåde for den som ikke fungerer optimalt, uavhengig av årsak. Og du er ikke alene om å bli fortvilet over å oppdage at man ikke blir sterkere av livets irrganger, slik som ordtaket lover. Man blir ikke sterkere, men man må samle all sin styrke på èn plass, istedenfor å kunne dandere den litt rundt omkring ettersom det passer, slik jeg tror det er meningen når livet er i balanse.

Jeg ønsker deg all mulig helbred og lykke, og at livet tar en vending til det bedre før du aner det. HHS.

Anonym sa...

Jeg mente ikke å være anonym, jeg sliter visst litt med å skjønne helt hvordan denne kommentartingen fungerer. HHS er jo meg,HvaHunSa.

Tvilsom Tvisynt sa...

Utrolig at det fremdeles er mulig å tro at en virkning bare har en årsak og en årsak bare en virkning.

PS. jeg tror egentlig at de fleste benbrudd er psykosomatiske.