fredag, februar 02, 2007

Real Designers don't do Windows


Mac vs. Windows-debatten blir dratt opp på politisk nivå av bloggeren Devilstower på Daily Kos. Han konkluderer med at Mac-brukere er liberale mens PC-brukere er konservative, basert på fem teorier:

Den fiskal-konservative teorien:
Konservative er forsiktige mennesker som alltid går etter det rimeligste produktet til formålet. Tradisjonelt har Apples datamaskiner vært dyrere enn sammenliknbare Windows-maskiner, selv om forskjellen nå er langt mindre enn tidligere.

Konformister vs. individualister-teorien:
På tross av konservativ retorikk om «individets frihet» er konservative mennesker konforme og opptatt av å være som andre.- Konservative kjøper PC fordi alle andre har det, mens liberale kjøper Mac for å gi finger'n til «the man».

Hip vs. tragisk uhip-teorien
Konservative er kjedelige «firkanthoder», og synes det er helt greit med grå, kjedelige PC-bokser. Liberale er estetikere, som velger Mac fordi de mener det overlegne designet sier noe om dem selv.

Kunstner vs. pølsemaker-teorien:
Liberale er interessert i kunstneriske gjøremål, og flere av dem jobber i kreative yrker der en Mac er et naturlig valg. Konservative, derimot trives best med regneark og skriving av memoranda om kontorrekvisita.

Overfladisk verdi vs. dyp verdi-teorien:
Konservative velger det billigste, uten å vurdere den reelle verdien av produktet. Liberale derimot, ser på det store bildet og lar seg ikke skremme av prislappen på en Mac.

7 kommentarer:

EarlGrey sa...

Joa..

I min tid som ung og lovende IT-ansatt var kompatibilitet et såkalt "buzzword". Da ble det brukt PC/Windows rett og slett fordi det var det systemet som gjorde de ferdige produktene mest salgbare og kompatible med flest mulig datamaskiner. Men det stemmer kanskje med "konformist-teorien"?

Skillet er vel i ferd med å viskes ut på mange måter, men jeg har ofte truffet mennesker på begge sider av Mac/PC-muren som sammenfaller godt med en eller flere av teoriene her, så endel riktig er det nok i dem. Og "verdensherredømmet" til Windows som bortimot enerådende operativsystem er jo uansett noe dritt..

Forresten; det GÅR an å lage andre ting enn regneark på en PC! Jeg har prøvd.. :o) Men jeg er enig i at designet på Mac går de aller fleste PCer en høy gang..her har PC-produsentene virkelig noe å lære av Apple.

Rockette sa...

Det å bruke mac når du er designer - hvertfall når du skal designe ting for trykk - er ikke bare jåleri altså, Earl. fargegjengivelsen og -dybden er fremdeles mye bedre på mac selv etter flatskjermenes inntog, og uansett hvor mye du investerer i en PC får du den ikke til å opptre like kjapt under behandling av store grafikkfiler som du gjør på en mac.

Såh :-)

EarlGrey sa...

Jeg tror deg :o)

Både designere og arkitekter har vel så vidt jeg skjønner en overveldende forkjærlighet for Mac, og det er helt sikkert ikke uten grunn. Hele "arkitekturen" på systemet er vel bygget rundt grunntanken om at store datamengder (som for grafikkfiler osv) skal kunne behandles smidig. Og som sagt; selve utseendet/designen på maskinene har alltid ligget lysår foran de kjedelige PC-kassene.

Egentlig så uttaler jeg meg på svært sviktende grunnlag her, iom at min personlige erfaring med Mac kun består i noen mislykkede forsøk på å gjenopplive et eksemplar som var i ferd med å vandre heden. Det lyktes ikke..

Anonym sa...

Jeg var blakk, derfor pc da jeg skulle kjøpe bærbar.

Prisen er nok det som teller mest for flest mennesker.

Anonym sa...

Mac har funnet seg en nisje, der de har utviklet ting som passer veldig bra.

Men de har ikke utviklet de tingene jeg trenger, så dermed er det PC som gjelder. Utvalget av programmer til PC er mye større.

Og de er jo ørlite grann pompøse da, om de sier at hvorvidt du er kreativ eller ikke, har noe med PC'en å gjøre :o)

Anonym sa...

Huff, jeg får piggene ut for alt som kan falle i kategorien "du er hva du kjøper". Alle har vel lyst være som Mac-brukeren etter disse punktene, men konsumdefinert identitet er uansett uggent område.
Det er ikke lett å se "the bigger picture" når man har skikkelig dårlig råd, da blir det fort billigste modell eller ingen datamaskin i det hele tatt. Kanskje vi uten datamaskin burde vært med i sammenligningen også?

Rockette sa...

Isk og Morgianna - jeg skjønner hva dere mener.
Selv syntes jeg konseptet var festlig og tørrvittig. For om man fortsetter å bygge på argumentene hans, ender vi egentlig på at PC-brukerne er de ansvarsfulle som sørger for at systemet fungerer, mens mac'erne er de uansvarlige slubbertene hvis eneste funksjon er å pynte på den verden andre holder orden på:-D