lørdag, mai 06, 2006

Med dirk i beltet og kongo i hånda

Jeg skal visstnok saksøke staten. Sy rompa av dem, for å bruke en amerikansk vending. Faktisk. Det føles veldig voldsomt, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal klare å ta det inn over meg.

En designer-hjerne fungerer ikke helt som andre hjerner. For å få oversikt over verden, er det skapende mennesket nødt til å bruke nettopp kreativiteten og visualiseringsevnen; - skape grafiske skisser av en situasjon. Kanskje fordi kreative mennesker generelt er under gjennomsnittet praktisk anlagt.
I følge psykologien begynner et menneske å abstrahere først sent i tenårene. Et barns hjerne oppfatter med andre ord ikke konsekvens på samme måte som en voksens.
En kreativ hjerne beholder barnets forestillingsevne, men ser flere mulige konsekvenser en en praktisk hjerne. Den rives mellom fornuft og følelser hele tiden, og har vansker med å forholde seg til viktige, alvorlige ting. Kreativitet er lek og drømmer. For å overleve i en irrasjonell verden bygd for rasjonalister, er drømmeren nødt til å forestille seg. Fordi 'konseptet verden' ikke bygger på fornuft. Det er av den dynamikken skaperkraften oppstår. Klemt mellom det rasjonelle og det irrasjonelle.

I situasjonen Rockette vs Staten føler jeg meg bittebittebitte-liten. En nanopartikkel i universet. Jeg må ty til bilder for å overleve. Kanskje hvis jeg ser på meg selv som en mørk, briljant, mystisk heltinne - som med list overmanner skurken. Kanskje hvis jeg ser skurken staten som en big, bad-ass motherfucker...
Modesty Blaise mot en Shaft gone bad? Jupp - følg med!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sitat
Fordi 'konseptet verden' ikke bygger på fornuft. Det er av den dynamikken skaperkraften oppstår. Klemt mellom det rasjonelle og det irrasjonelle.
sitat slutt

Hvordan får du dette til å rime? Tenker du deg at f.eks. Einstein baserte seg på irrasjonelle følelser da han utledet relativitetsteorien? Eller da Kopernikus skrev sitt astronoisne verk som kom til å forandre hele verdensbildet?

Dette er basert på logisk deduksjon i rendyrket form, samt stor vitenskapelig nysgjerrighet.

sitat
I situasjonen Rockette vs Staten føler jeg meg bittebittebitte-liten. En nanopartikkel i universet.
sitat slutt.

Er ikke du tilhenger av velfersstaten? Hvis ja, vil du få som premie en allesteds nærværende stat som blander seg opp i alt hva du foretar deg.
Som erklært altruist vil vel velferdsstaten stå ditt irrasjonelle hjerte nær? Og så vil du saksøke staten! Er det skattesprøsmål kanskje? Men velferdsstaten er et uuttømmelig sluk, den får aldri nok penger. Du har helt rett i at du blir spurv i tranedans. Det er mmeget vanskelig å vinne mot staten, også rettssystemet står (uutalt) på statens side.

Rockette sa...

Einstein og Kopernikus er ikke verden/samfunnet. Relativitetsteorien beviser at _noe_ er rasjonelt og sikkert, ikke at livet/verden er det.

ja, jeg er tilhenger av et demokratisk samfunn. hvis du hadde giddet å satt deg inn i det jeg skriver, hadde du visst at dette ikke dreier seg om et skattespørsmål.
Alternativet til _staten_ (altså i et annet oppbygget samfunn) ville ikke vært en tøddel bedre for en enkeltperson å hamle opp med.

jeg har ikke erklært meg som altruist - det er det du som har stemplet meg som. Jeg vet du mener det som en fornærmelse - men for meg oppleves det som et kompliment at noen finner meg mindre egoistisk en det jeg er...

Anonym sa...

Jeg ser rollene slik; I det vestre hjørnet av ringen; Mor Norge med sine våpendragere Kristin H. og Jens S. Mor Norge er iført sin blå kampdress som sitter stramt over en velfødd rompe. Sikkelet renner fra munnen og det har ikke hjulpet på solidariteten at våpendrager Kristin egentlig er rød. Mor Norge har et uttrykk av griskhet og er nokså hardtslående, men fordi hun er så velfødd, dekadent og egoistisk er hun svært langsomt bevegelig. Hun er bevæpnet med septeret, hentet ut fra Akershus festning.

I det østre hjørnet; Vår heltinne; Rockette! Vakker, med lyst hår og rene trekk, iført en sort og grå kampdrakt uten stygge påskrifter. Rockette har bevegelighet som en rakett, smidighet som en glatt oter på diett, scenestyrke som en langlegget struts og slagkraft som et neshorn.

Ding dong! Der gikk gong-gong'en og Rockette klasker ut Mor Norge på 10 sekunder, uten å bruke stygge knep eller treffe Mor Norge under beltestedet.

Kamper er over. Rockette tilkjennes 10 millioner kroner i erstatning og kjøper seg et feriested i Brasil, en leilighet i Greenwich Village og og en kunstnerleilighet på Grünerløkka. Hun er ikke så dum at hun vil bo på kjedelige Frogner, nei. Nå vil hun SE folk og feires!

Og vi feirer henne! Jippi!

Rockette sa...

:-)